Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mimarlık Atölyelerinin Akustik Konfor Koşulları Açısından Değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi Mimarlık Bölümü YADYO Atölyesi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 852 - 870, 30.12.2022
https://doi.org/10.30785/mbud.1153583

Öz

Mekân, fiziksel boyutları ile durağan olsa da işlevi (verilen eğitimi) destekleyici yönde davranacak şekilde tasarlanmalıdır. Eğitimin kesintilere uğramadan ve aksamadan devam edebilmesi, kalitesinin yüksek olabilmesi için fiziksel konfor koşullarının sağlanması gerekir. Akustik konfor, bu fiziksel konfor koşullarından biridir. Bir mekânda belirlenen işlev gerçekleştirilirken insanın ihtiyaç duyduğu fiziksel ve psikolojik işitsel alanın sağlanabilmesi için gerekli olan işitsel gereksinimlere akustik konfor koşulları denir. Eğitim amaçlı mekanlarda iyi bir akustik konfor sağlanabilmesi için gürültünün minimum seviyede olması gerekir. Akustik kusurları olan dersliklerde uzun süreli ders işlenmesi mümkün olamamaktadır. Mimarlık atölyeleri: formal ve informal etkinliklere ev sahipliği yapan çeşitli öğrenme tarzlarının bir arada ve bazen aynı anda gerçekleşebilmesi gereken özel işlevli eğitim mekanlarıdır. Bu çalışmada mimarlık atölyelerinin sahip olması gereken akustik konfor koşulları göz önünde bulundurularak Çukurova Üniversitesi mimarlık bölümü YADYO Atölyesinin değerlendirilmesi yapılmıştır.

Teşekkür

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Yapı Fiziği ve Malzemesi Anabilim Dalına ve Çukurova Üniversitesi Mimarlık Bölümü’ne destek ve katkılarından dolayı teşekkür ederiz. Çalışmanın Etik Kurul izni, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan 70 sayılı karar ile 4 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.

Kaynakça

  • Bulunuz, M. ve Akyün, C. S. (2019). Bursa’da bir devlet okulundaki gürültü düzeyi ve akustik ortamın değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 48(1), 535–552.
  • ÇÜ Mimarlık Bölümü. (2022). Çukurova Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü 2021-2022 Dönemi Güz Yarıyılı 2017 Yılı Sonrası Gı̇rı̇şlı̇ Öğrencı̇ler İçı̇n Ders Programı. Retrieved from https://mimarlik.cu.edu.tr/media/5tmmogae/2017-sonrasi-mİmarlik-bölümü-2021-22-bahar-yy-ders-programı-2.pdf
  • Egan, M. D. (2007). Architectural Acoustics. New York.
  • Eriç, M. (1994). Yapı Fiziği ve Malzemesi. İstanbul: Litetaür Yayıncılık.
  • Johnson, B. R. (2000). Sustaining Studio Culture: how well do internet tools meet the needs of virtual design studios? In 18ty Conference on education in Computer Aided Architectural Design in Europe (pp. 15–21).
  • Jung Ryu, D., Jae Park, C. ve Hoon Haan, C. (2016). Interior surface treatment guidelines for classrooms according to the acoustical performance criteria. The Journal of the Acoustical Society of Korea, 35(2), 92–101.
  • Müezzinoğu, M. K. (2018). Eğitim Mekanlarında Kullanılan Renk ve Işığın Öğrencilerin Fonksiyonel ve Algısal Değerlendirmeleri Üzerindeki Etkileri (Vol. 7). T.C. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özçetin, Z., Demirel, F., ve Eminel, M. (2018). Eğitim Yapıları Özelinde Akustik Konfora Yönelik Uygulama Örneği. Social Science Development Journal, 3(12), 468–475.
  • Özçevik, A. (2005). Mimari Tasarım Stüdyolarinda İşitsel Konfor Gereksinimleri Ve Bir Örnek. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Öziş, F., Kutluk, F., ve Vergili, S. (2003). Eğitim Mekanlarında Akustik Konfor : Dokuz Eylül Üniversitesi Derslikleri Özelinde Bir Sınıf. In Müzikte Temsil & Müziksel Temsil II (pp. 164–170).
  • Semerci, F., Kaygısız, A., ve Tarihi, M. G. (2020). Eğitim Yapılarında Mekânların Akustik Analizi: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Artium, 8(2), 95–104. Retrieved from http://artium.hku.edu.tr/tr/pub/artium/748353
  • Şimşek, O. (2020). Konser Salonu Akustik Koşullarının Değerlendirilmesi: Adana Büyükşehir Belediyesi Konser Salonu Örneği. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(1), 239– 250. doi:10.35193/bseufbd.711592
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. (2017). Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/05/20170531-7.htm
  • Toydemir, N., Gürdal, E., ve Tanaçan, L. (2000). Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme. İstanbul: Litetaür Yayıncılık.
  • Yılmaz Karaman, Ö. ve Berber Üçkaya, N. (2016). Eğitim mekanlarında akustik konfor: Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi örneği. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 10(4), 503–521. doi:10.5505/megaron.2015.58076

Evaluation of Architectural Workshops in Terms of Acoustic Comfort Conditions: YADYO Workshop Example of Çukurova University Department of Architecture

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 852 - 870, 30.12.2022
https://doi.org/10.30785/mbud.1153583

Öz

Although the space is stationary with its physical dimensions, it should be designed to act in a way that supports the function (training given). For the training to continue without interruption and disruption and to be of high quality, physical comfort conditions must be provided. Acoustic comfort is one of these physical comfort conditions. Auditory requirements are called acoustic comfort conditions to provide the physical and psychological auditory space required by humans while performing the specified function in a space. For good acoustic comfort in educational spaces, the noise should be at a minimum level and the ambient noise should show a minimum increase to avoid reverberation. Long-term lessons are not possible in classrooms with acoustic defects. Architecture workshops are special-function training venues where various learning styles that host formal and informal activities can take place together and sometimes simultaneously. In this study, the YADYO Workshops of the architecture department of Çukurova University were evaluated by considering the acoustic comfort conditions that architecture workshops should have.

Kaynakça

  • Bulunuz, M. ve Akyün, C. S. (2019). Bursa’da bir devlet okulundaki gürültü düzeyi ve akustik ortamın değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 48(1), 535–552.
  • ÇÜ Mimarlık Bölümü. (2022). Çukurova Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü 2021-2022 Dönemi Güz Yarıyılı 2017 Yılı Sonrası Gı̇rı̇şlı̇ Öğrencı̇ler İçı̇n Ders Programı. Retrieved from https://mimarlik.cu.edu.tr/media/5tmmogae/2017-sonrasi-mİmarlik-bölümü-2021-22-bahar-yy-ders-programı-2.pdf
  • Egan, M. D. (2007). Architectural Acoustics. New York.
  • Eriç, M. (1994). Yapı Fiziği ve Malzemesi. İstanbul: Litetaür Yayıncılık.
  • Johnson, B. R. (2000). Sustaining Studio Culture: how well do internet tools meet the needs of virtual design studios? In 18ty Conference on education in Computer Aided Architectural Design in Europe (pp. 15–21).
  • Jung Ryu, D., Jae Park, C. ve Hoon Haan, C. (2016). Interior surface treatment guidelines for classrooms according to the acoustical performance criteria. The Journal of the Acoustical Society of Korea, 35(2), 92–101.
  • Müezzinoğu, M. K. (2018). Eğitim Mekanlarında Kullanılan Renk ve Işığın Öğrencilerin Fonksiyonel ve Algısal Değerlendirmeleri Üzerindeki Etkileri (Vol. 7). T.C. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özçetin, Z., Demirel, F., ve Eminel, M. (2018). Eğitim Yapıları Özelinde Akustik Konfora Yönelik Uygulama Örneği. Social Science Development Journal, 3(12), 468–475.
  • Özçevik, A. (2005). Mimari Tasarım Stüdyolarinda İşitsel Konfor Gereksinimleri Ve Bir Örnek. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Öziş, F., Kutluk, F., ve Vergili, S. (2003). Eğitim Mekanlarında Akustik Konfor : Dokuz Eylül Üniversitesi Derslikleri Özelinde Bir Sınıf. In Müzikte Temsil & Müziksel Temsil II (pp. 164–170).
  • Semerci, F., Kaygısız, A., ve Tarihi, M. G. (2020). Eğitim Yapılarında Mekânların Akustik Analizi: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Artium, 8(2), 95–104. Retrieved from http://artium.hku.edu.tr/tr/pub/artium/748353
  • Şimşek, O. (2020). Konser Salonu Akustik Koşullarının Değerlendirilmesi: Adana Büyükşehir Belediyesi Konser Salonu Örneği. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(1), 239– 250. doi:10.35193/bseufbd.711592
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. (2017). Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/05/20170531-7.htm
  • Toydemir, N., Gürdal, E., ve Tanaçan, L. (2000). Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme. İstanbul: Litetaür Yayıncılık.
  • Yılmaz Karaman, Ö. ve Berber Üçkaya, N. (2016). Eğitim mekanlarında akustik konfor: Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi örneği. MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 10(4), 503–521. doi:10.5505/megaron.2015.58076
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Derin Hilal Bilmez 0000-0002-3318-1982

Kasım Çelik 0000-0003-2903-0505

Cüneyt Diri 0000-0003-4217-6381

Ümit Arpacıoğlu 0000-0001-8858-7499

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 3 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilmez, D. H., Çelik, K., Diri, C., Arpacıoğlu, Ü. (2022). Mimarlık Atölyelerinin Akustik Konfor Koşulları Açısından Değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi Mimarlık Bölümü YADYO Atölyesi Örneği. Journal of Architectural Sciences and Applications, 7(2), 852-870. https://doi.org/10.30785/mbud.1153583