Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Kentsel Mekanlarda Ekolojik Yaklaşımlı Çocuk Oyun Alanlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 33 - 47, 15.07.2020

Öz

Çocuklar aktif olarak oyun yoluyla dünyayı keşfetmekte ve öğrenmektedirler. Özellikle açık hava oyun ortamları çocuklar için etkileşimin en etkili olduğu alanlardır. Çocuklar bu alanlarda doğayla ve birbiriyle birebir ilişki halindedir. Günümüz yaşam koşullarında çocuklar doğadan kopuk oyun alanlarında vakit geçirmekte belki de günümüz şehirleşme anlayışında oyun alanı bile bulamamaktadır. Bu çalışma kapsamında çocuk oyun alanlarının çocuk için önemine ve çocuk oyun alanlarının ekolojik yaklaşımla desteklendiğinde daha kreatif alanlar olacağına yönelik öneriler getirilmiştir. Çalışma, Türkiye’den ve dünyadan ekolojik bakış açısıyla tasarlanan çocuk oyun alanları örnekleri ile desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Akandere, M. (2003). Eğitici Okul Oyunları. Nobel Yayın Dağıtım, s.2, Ankara.
  • Aral, N., Gürsoy, F., ve Köksal, A. (2001). Okul Öncesi Eğitiminde Oyun, Ya-Pa Yayınları, İstanbul. s. 9.
  • Erkan, Ö., (2011). Çocuk oyun parklarında modül tasarımında ahşap plastik kompozit malzemenin kullanım olanakları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/İç Mimarlık Bölümü/İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Kendle, A.D., and Forbes, S. J. (1997). Urban Nature Conservation: Landscape Management in the Urban Countryside, E & FN Spon, London.
  • Küçükyağcı, P., Ö., Atasayan, Ö., ve Oktay, S., Ö., (2015, Mayıs). Çocuk Oyun Alanı Tasarımlarında Sürdürülebilirlik. 2nd International Sustainable Buildings Symposium. Ankara-Turkey.
  • Orr, D., (1992). Ecological Literacy: Education and the Transition to a Postmodern World. New York: State University of New York Press.
  • Özer, A., Gürkan, A. C., ve Ramazanoğlu, O. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 54-57.
  • Özgüner, H., ve Şahin, K., C. (2009). Isparta kent merkezindeki çocuk oyun alanlarının mevcut durumu ve çocukların bu alanlara karşı davranış biçimleri. Türkiye Ormancılık Dergisi, 10(1), 129-143.
  • Toksoy, A., C. (2010). Yarışma Niteliği Taşıyan Geleneksel Çocuk Oyunları, Acta Turcica Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, II/1.
  • Turgut, H., ve Yılmaz, S. (2010, Mayıs). Ekolojik temelli çocuk oyun alanlarının oluşturulması. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi. (1618-1630). Artvin.
  • Türkan, E. E., (2009). Balıkesir kenti çocuk oyun alanlarının irdelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • U.C.P.S., 2010. Public playground safety handbook. USA. Government Printing Office.
  • URL-1.https://aofdersler.com/konu/ata-aof-cocuk-ve-oyun-ders-notu.640/. Erişim Tarihi: 10.01.2020.
  • URL-2.http://cocukyuvalari.kadikoy.bel.tr/bahriyeucok-ekolojik-yuvasi.html. Erişim Tarihi: 13.12.2019.
  • URL-3. https://ormanokulu.org/. Erişim Tarihi 07.01.2020.
  • URL-4.http://www.yesilbinadergisi.com/yayin/721/bir-dunya-cocuklari-parki-ve-surdurulebilirlik_21861.html#.XkgoZTIzbIU. Erişim Tarihi: 03.12.2019.
  • URL-5. http://www.izmit.bel.tr/projeler/ekopark_58.html. Erişim Tarihi: 12.11.2019.
  • URL-6. http://www.play-scapes.com/play-design/contemporary-design/safezone-playground-stoss-landscape-urbanism-2006/. Erişim Tarihi: 05.11.2019.
  • URL-7.http://www.baskabirokulmumkun.net/dunyanin-cesitli-yerlerinden-ilginc-ve-ilham-verici-tasarima-sahip-oyun-parklarina-ornekler/. Erişim Tarihi: 08.12.2019.
  • URL-8.http://www.play-scapes.com/play-design/contemporary-design/recycled-cardboard-elephant/. Erişim Tarihi: 05.12.2019.
  • URL-9. https://tr.qwe.wiki/wiki/Bicentennial_Park_(Hillsboro,_Oregon. Erişim Tarihi: 21.11.2019.
  • URL-10.https://www.arkitera.com/haber/cocuklarin-inisiyatif-mekanlari-junk-oyun-alanlari/. Erişim Tarihi: 15.12.2019.
  • URL-11.https://www.centralparknyc.org/attractions/ancient-playground. Erişim Tarihi: 12.02.2020.
  • URL-12. http://apesatplay.com/portfolio/playgrounds/kilburn-grange. Erişim Tarihi: 16.10.2019.
  • Valentine, G., and McKendrick, J.H., (1997). Children's outdoor play: exploring parental concerns about children's safety and the changing nature of childhood. Geoforum, 28: 219-235.
  • Yılmaz, S., ve Bulut, Z., (2003). Kentsel Mekanlarda Çocuk Oyun Alanlarının Yeri ve Önemi.. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Yücel, G., F. (2005). Çocuk oyun alanları tasarımı. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 55 (2) : 99-110.

Evaluation of Playgrounds with Ecological Approach In Urban Areas

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 33 - 47, 15.07.2020

Öz

Children are actively exploring and learning the world through play. Especially outdoor play environments are areas where interaction is most effective for children. Children are in one-to-one relationship with nature and each other in these areas. In today's living conditions, children spend time in playgrounds disconnected from nature, perhaps they cannot find a playground in today's urbanization approach.Within the scope of this study, suggestions have been made for the importance of children's playgrounds for children and that children's playgrounds will be more creative when supported by an ecological approach. In this study, children's play areas designed with the ecological perspective is supported by examples from Turkey and the world.

Kaynakça

  • Akandere, M. (2003). Eğitici Okul Oyunları. Nobel Yayın Dağıtım, s.2, Ankara.
  • Aral, N., Gürsoy, F., ve Köksal, A. (2001). Okul Öncesi Eğitiminde Oyun, Ya-Pa Yayınları, İstanbul. s. 9.
  • Erkan, Ö., (2011). Çocuk oyun parklarında modül tasarımında ahşap plastik kompozit malzemenin kullanım olanakları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/İç Mimarlık Bölümü/İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Kendle, A.D., and Forbes, S. J. (1997). Urban Nature Conservation: Landscape Management in the Urban Countryside, E & FN Spon, London.
  • Küçükyağcı, P., Ö., Atasayan, Ö., ve Oktay, S., Ö., (2015, Mayıs). Çocuk Oyun Alanı Tasarımlarında Sürdürülebilirlik. 2nd International Sustainable Buildings Symposium. Ankara-Turkey.
  • Orr, D., (1992). Ecological Literacy: Education and the Transition to a Postmodern World. New York: State University of New York Press.
  • Özer, A., Gürkan, A. C., ve Ramazanoğlu, O. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 54-57.
  • Özgüner, H., ve Şahin, K., C. (2009). Isparta kent merkezindeki çocuk oyun alanlarının mevcut durumu ve çocukların bu alanlara karşı davranış biçimleri. Türkiye Ormancılık Dergisi, 10(1), 129-143.
  • Toksoy, A., C. (2010). Yarışma Niteliği Taşıyan Geleneksel Çocuk Oyunları, Acta Turcica Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, II/1.
  • Turgut, H., ve Yılmaz, S. (2010, Mayıs). Ekolojik temelli çocuk oyun alanlarının oluşturulması. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi. (1618-1630). Artvin.
  • Türkan, E. E., (2009). Balıkesir kenti çocuk oyun alanlarının irdelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • U.C.P.S., 2010. Public playground safety handbook. USA. Government Printing Office.
  • URL-1.https://aofdersler.com/konu/ata-aof-cocuk-ve-oyun-ders-notu.640/. Erişim Tarihi: 10.01.2020.
  • URL-2.http://cocukyuvalari.kadikoy.bel.tr/bahriyeucok-ekolojik-yuvasi.html. Erişim Tarihi: 13.12.2019.
  • URL-3. https://ormanokulu.org/. Erişim Tarihi 07.01.2020.
  • URL-4.http://www.yesilbinadergisi.com/yayin/721/bir-dunya-cocuklari-parki-ve-surdurulebilirlik_21861.html#.XkgoZTIzbIU. Erişim Tarihi: 03.12.2019.
  • URL-5. http://www.izmit.bel.tr/projeler/ekopark_58.html. Erişim Tarihi: 12.11.2019.
  • URL-6. http://www.play-scapes.com/play-design/contemporary-design/safezone-playground-stoss-landscape-urbanism-2006/. Erişim Tarihi: 05.11.2019.
  • URL-7.http://www.baskabirokulmumkun.net/dunyanin-cesitli-yerlerinden-ilginc-ve-ilham-verici-tasarima-sahip-oyun-parklarina-ornekler/. Erişim Tarihi: 08.12.2019.
  • URL-8.http://www.play-scapes.com/play-design/contemporary-design/recycled-cardboard-elephant/. Erişim Tarihi: 05.12.2019.
  • URL-9. https://tr.qwe.wiki/wiki/Bicentennial_Park_(Hillsboro,_Oregon. Erişim Tarihi: 21.11.2019.
  • URL-10.https://www.arkitera.com/haber/cocuklarin-inisiyatif-mekanlari-junk-oyun-alanlari/. Erişim Tarihi: 15.12.2019.
  • URL-11.https://www.centralparknyc.org/attractions/ancient-playground. Erişim Tarihi: 12.02.2020.
  • URL-12. http://apesatplay.com/portfolio/playgrounds/kilburn-grange. Erişim Tarihi: 16.10.2019.
  • Valentine, G., and McKendrick, J.H., (1997). Children's outdoor play: exploring parental concerns about children's safety and the changing nature of childhood. Geoforum, 28: 219-235.
  • Yılmaz, S., ve Bulut, Z., (2003). Kentsel Mekanlarda Çocuk Oyun Alanlarının Yeri ve Önemi.. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Yücel, G., F. (2005). Çocuk oyun alanları tasarımı. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 55 (2) : 99-110.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Ayşe Ceren Köklü Bu kişi benim 0000-0001-7618-5492

Şehriban Eraslan 0000-0001-8973-1480

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Köklü, A. C., & Eraslan, Ş. (2020). Kentsel Mekanlarda Ekolojik Yaklaşımlı Çocuk Oyun Alanlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Doğu Anadolu Fen Mühendislik Ve Tasarım Dergisi, 2(1), 33-47.