BibTex RIS Kaynak Göster

Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi

Yıl 2018, Sayı: 1, 172 - 183, 01.04.2018

Öz

Yapılan araştırmalarda, yabancı dilde yeni kelimelerin anlamsal bağıntılı gruplar halinde mi yoksa anlamca ilişkisiz gruplar halinde mi öğretilmesi gerektiği konusunda fikir birliği bulunmamaktadır. Bu konudaki çalışmaların çoğu, anlamsal bağıntılı kelimelerin birlikte öğretilmesinin sakıncalı olduğunu iddia etmektedir. Bunu savunan çalışmaların büyük bir kısmı daha çok laboratuvar koşullarındaki yapay çalışmalar olduğundan, bu tartışmalı konunun açığa kavuşturulması için doğal ortamda gerçekleştirilmiş sınıf içi araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Gerçek bir sınıf ortamında yapılmış bu çalışma, yabancı dilde yeni sözcüklerin anlamsal bağıntılı veya anlamca ilişkisiz gruplar halinde sunulmasının öğrencilerin bu kelimeleri öğrenmesi üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. 12 hedef kelime, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 44 Türk öğrenciye anlamsal bağıntılı veya anlamca ilişkisiz gruplar halinde öğretilmiştir. Öğretim sırasında resimli kelime kartları kullanılmış ve görsel olarak zenginleştirilmiş örnek cümleler yardımıyla öğrencilerin hedef kelimelerle birkaç kez karşılaşması sağlanmıştır. Çalışma sonuçları, her iki durumda da öğrencilerin yeni kelimeleri etkili bir şekilde öğrendiklerini göstermiştir. Bulgular ışığında, kelimelerin anlamsal bağıntılı veya anlamca ilişkisiz gruplar halinde öğretilmesi arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Dolayısıyla, doğal bir sınıf ortamında gerçekleştirilen bu çalışmada, anlamca ilgili kelimelerin birlikte öğretilmesinde herhangi sakınca tespit edilememiştir

Kaynakça

  • Aitchison, J. (1994). Words in the mind: An introduction to the mental lexicon. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Baddeley, A. (1990). Human memory. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bolger, P., & Zapata, G. (2011). Semantic categories and context in L2 vocabulary learning. Language Learning, 61(2), 614-646.
  • Clark, J. M., & Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psychology Review, 3(3), 149-210.
  • Cobb, T. (n. d.). Range for texts v. 3 [computer program]. Retrieved from https://www.lextutor.ca/cgi-bin/range/texts/index.pl
  • Erten, İ. H., & Tekin, M. (2008). Effects on vocabulary acquisition of presenting new words in semantic sets versus semantically unrelated sets. System, 36, 407-422.
  • Finkbeiner, M., & Nicol, J. (2003). Semantic category effects in second language word learning. Applied Psycholinguistics, 24, 369–383.
  • Gairns, R., & Redman, S. (1986). Working with words. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Graves, M. (2006). The vocabulary book: Learning and instruction. New York: Teachers College Press.
  • Hashemi, M. R., & Gowdasiaei, F. (2005). An attribute-treatment interaction study: Lexical-set versus semantically-unrelated vocabulary instruction. RELC Journal, 36, 341–361.
  • Haycraft, J. (1993). An introduction to English language teaching. Malaysia: Longman.
  • Hoshino, Y. (2010). The categorical facilitation effects on L2 vocabulary learning in a classroom. RELC Journal, 41, 301–312.
  • Ishii, T. (2013). Reexamining semantic clustering: Insight from memory models. Vocabulary Learning and Instruction, 2(1), 1–7.
  • Ishii, T. (2015) Semantic connection or visual connection: Investigating the true source of confusion. Language Teaching Research, 19(6), 712-722.
  • Nation, I. S. P. (2000). Learning vocabulary in lexical sets: Dangers and guidelines. TESOL Journal, 9(1), 6-10.
  • Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Nation, P., & Beglar, D. (2007). A vocabulary size test. The Language Teacher, 31(1), 9-13.
  • Paivio, A. (1991). Dual coding theory: Retrospect and current status. Canadian Journal of Psychology - Revue Canadienne de Psychologie, 45(3), 255-287.
  • Papathanasiou, E. (2009). An investigation of two ways of presenting vocabulary. ELT Journal, 63, 313-322.
  • Perşembe, E., Buluğ, N., & Eroğlu-Canmetin, Z. Z. (2014). Yes you can: Student’s book A2.3. Ankara: MEB Yayınları.
  • Sarıoğlu, M. (2014). The use of mnemonic devices for minimizing cross-association in teaching vocabulary to primary school EFL learners. Unpublished Master’s Dissertation. Uludağ University, Turkey.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Stahl, S. A., & Nagy, W. E. (2006). Teaching word meanings. Mahwah, N. J: Erlbaum.
  • Tinkham, T. (1993). The effect of semantic clustering on the learning of second language vocabulary. System, 21, 371-380.
  • Tinkham, T. (1997). The effects of semantic and thematic clustering on the learning of second language vocabulary. Second Language Research, 13, 138-163.
  • Waring, R. (1997). The negative effects of learning words in semantic sets: A replication. System, 25, 261-274.
  • Wilcox, A., & Medina, A. (2013). Effects of semantic and phonological clustering on L2 vocabulary acquisition among novice learners, System, 41, 1056-1069.
  • Wilkins, D. A. (1972). Linguistics and language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

A Matter of Controversy: Teaching New L2 Words in Semantic Sets or Unrelated Sets

Yıl 2018, Sayı: 1, 172 - 183, 01.04.2018

Öz

The relevant literature reveals no consensus on whether new vocabulary items should be presented in semantic or semantically-unrelated sets in L2 classrooms. Actually, there is an excessive amount of research evidence on the interfering effect of teaching semantically-related words at the same time. However, the majority of these studies have been carried out under strictly-controlled laboratory conditions, so there is still need for more classroom research on this controversial issue. The present study aims to investigate the effects of presenting novel words in lexical sets versus semantically unrelated sets on students’ acquisition of these words in a real classroom setting. The participants, 44 Turkish EFL learners, were taught 12 English target words in either semantic or unrelated clusters. The vocabulary instruction was given through pictorial flashcards accompanied by several sentential contexts, which supplied the participants with several meaningful encounters with the target vocabulary items. The results indicated that both types of vocabulary instruction provided EFL learners with effective recognition and production of the target words immediately after the treatments as well as two weeks later. These findings revealed no statistically significant difference between clustering words in semantic sets and unrelated sets. Hence, the current study did not find out any interfering effect of teaching semantically related words simultaneously in a real classroom condition

Kaynakça

  • Aitchison, J. (1994). Words in the mind: An introduction to the mental lexicon. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Baddeley, A. (1990). Human memory. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bolger, P., & Zapata, G. (2011). Semantic categories and context in L2 vocabulary learning. Language Learning, 61(2), 614-646.
  • Clark, J. M., & Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psychology Review, 3(3), 149-210.
  • Cobb, T. (n. d.). Range for texts v. 3 [computer program]. Retrieved from https://www.lextutor.ca/cgi-bin/range/texts/index.pl
  • Erten, İ. H., & Tekin, M. (2008). Effects on vocabulary acquisition of presenting new words in semantic sets versus semantically unrelated sets. System, 36, 407-422.
  • Finkbeiner, M., & Nicol, J. (2003). Semantic category effects in second language word learning. Applied Psycholinguistics, 24, 369–383.
  • Gairns, R., & Redman, S. (1986). Working with words. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Graves, M. (2006). The vocabulary book: Learning and instruction. New York: Teachers College Press.
  • Hashemi, M. R., & Gowdasiaei, F. (2005). An attribute-treatment interaction study: Lexical-set versus semantically-unrelated vocabulary instruction. RELC Journal, 36, 341–361.
  • Haycraft, J. (1993). An introduction to English language teaching. Malaysia: Longman.
  • Hoshino, Y. (2010). The categorical facilitation effects on L2 vocabulary learning in a classroom. RELC Journal, 41, 301–312.
  • Ishii, T. (2013). Reexamining semantic clustering: Insight from memory models. Vocabulary Learning and Instruction, 2(1), 1–7.
  • Ishii, T. (2015) Semantic connection or visual connection: Investigating the true source of confusion. Language Teaching Research, 19(6), 712-722.
  • Nation, I. S. P. (2000). Learning vocabulary in lexical sets: Dangers and guidelines. TESOL Journal, 9(1), 6-10.
  • Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Nation, P., & Beglar, D. (2007). A vocabulary size test. The Language Teacher, 31(1), 9-13.
  • Paivio, A. (1991). Dual coding theory: Retrospect and current status. Canadian Journal of Psychology - Revue Canadienne de Psychologie, 45(3), 255-287.
  • Papathanasiou, E. (2009). An investigation of two ways of presenting vocabulary. ELT Journal, 63, 313-322.
  • Perşembe, E., Buluğ, N., & Eroğlu-Canmetin, Z. Z. (2014). Yes you can: Student’s book A2.3. Ankara: MEB Yayınları.
  • Sarıoğlu, M. (2014). The use of mnemonic devices for minimizing cross-association in teaching vocabulary to primary school EFL learners. Unpublished Master’s Dissertation. Uludağ University, Turkey.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Stahl, S. A., & Nagy, W. E. (2006). Teaching word meanings. Mahwah, N. J: Erlbaum.
  • Tinkham, T. (1993). The effect of semantic clustering on the learning of second language vocabulary. System, 21, 371-380.
  • Tinkham, T. (1997). The effects of semantic and thematic clustering on the learning of second language vocabulary. Second Language Research, 13, 138-163.
  • Waring, R. (1997). The negative effects of learning words in semantic sets: A replication. System, 25, 261-274.
  • Wilcox, A., & Medina, A. (2013). Effects of semantic and phonological clustering on L2 vocabulary acquisition among novice learners, System, 41, 1056-1069.
  • Wilkins, D. A. (1972). Linguistics and language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mustafa Sarıoğlu

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıoğlu, M. (2018). Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(1), 172-183.
AMA Sarıoğlu M. Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi. J Higher Edu Sci. Nisan 2018;(1):172-183.
Chicago Sarıoğlu, Mustafa. “Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı Veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1 (Nisan 2018): 172-83.
EndNote Sarıoğlu M (01 Nisan 2018) Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 172–183.
IEEE M. Sarıoğlu, “Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi”, J Higher Edu Sci, sy. 1, ss. 172–183, Nisan 2018.
ISNAD Sarıoğlu, Mustafa. “Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı Veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 (Nisan 2018), 172-183.
JAMA Sarıoğlu M. Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi. J Higher Edu Sci. 2018;:172–183.
MLA Sarıoğlu, Mustafa. “Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı Veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1, 2018, ss. 172-83.
Vancouver Sarıoğlu M. Tartışmalı Bir Konu: Yabancı Dilde Yeni Kelimelerin Anlamsal Bağıntılı veya Anlamca İlişkisiz Gruplar Halinde Öğretilmesi. J Higher Edu Sci. 2018(1):172-83.