Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalığı: Ankara Üniversitesi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 310 - 331, 31.12.2023
https://doi.org/10.33721/by.1366855

Öz

Bu araştırmada, Ankara Üniversitesi öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalığı düzeyinin belirlenmesi ve bilgi güvenliği farkındalığı düzeyinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin dijital bilgi güvenliği ve bilgi güvenliği farkındalığı düzeylerinin cinsiyet, yaş, vb. gibi değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalığının orta düzeyde olduğu, bilgi güvenliği farkındalığı ile yaş grubu ve eğitim düzeyi değişkenleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Mahremiyet ve gezinme, saldırı ve tehditler, genel güvenlik alt boyutlarında, cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermektedir. Bu farklılık erkek öğrenciler lehinedir. Erkek öğrencilerin, mahremiyet ve gezinme, saldırı ve tehditler, genel güvenlik farkındalığı kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu söylenebilir. Siber güvenlik alt boyutunda ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemektedir. Öğrencilerin bilgi güvenliği konusunda eğitim alma durumlarına göre bilgi güvenliği farkındalığı düzeylerinin eğitim alan öğrenciler lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalığı ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Acılar, A. (2009). İşletmelerde bilgi güvenliği ve örgüt kültürü. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 25-33.
  • Acılar, A. ve Baştuğ, A. (2016). Social engineering: An information security threat in enterprises. PressAcademia Procedia, 2(1), 289-297. doi: 10.17261/Pressacademia.2016118649
  • Akgün, Ö. ve Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 98-121.
  • Akyol Emmungil, E. ve Uzun, Y. (2021). Bilgi ve iletişim teknolojisi dersi alan sağlık meslek yüksekokul öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalığı. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(19), 69-83.
  • Albrechtsen, E. (2007). A qualitative study of users’ view on information security. Computer & Security, 26(4), 276-289.
  • Al-Shehri, Y. (2012). Information security awareness and culture. British Journal of Arts and Social Sciences, 6(1), 61-69. Erişim adresi: http://bjournal.co.uk/paper/BJASS_6_1/BJASS_06_01_07.pdf
  • APWG. (2022). Online industries most targeted by phishing attacks as of 1st quarter 2022 [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/266161/websites-most-affected-by-phishing/
  • Aslan Öztezcan, B. (2017). Bilgi güvenliği farkındalığı üzerine bir araştırma: Marmara Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Avcı, Ü. ve Oruç, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin kişisel siber güvenlik davranışları ve bilgi güvenliği farkındalıklarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 284-303. https://doi.org/10.17679/inuefd.526390
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. B., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. bsk.). Pegem Akademi.
  • Canbek, G. ve Sağıroğlu, Ş. (2006). Bilgi, bilgi güvenliği ve süreçleri üzerine bir inceleme. Politeknik Dergisi, 9(3), 165-174.
  • Chen, C. C., Shaw, R., and Yang, S. C. (2006). Mitigating information security risks by increasing user security awareness: A case study of an information security awareness system. Information Technology, Learning and Performance Journal, 24(1), 1-14.
  • Chen, C. C., Medlin, B. D. ve Shaw, R. S. (2008). A cross-cultural investigation of situational information security awareness programs. Information Management & Computer Security, 16(4), 360-376. https://libres.uncg.edu/ir/asu/f/Chen_Charlie_2008_cross_cultural_Investigation_pdf.X.pdf
  • Crossler, R., Johnston, A., Lowry, P. B., Hu, Q., Warkentin, M. ve Baskerville, R. (2012). Future directions for behavioral information security research. Computers & Security, 32(1), 90-101. doi:10.1016/j.cose.2012.09.010
  • Çam, H., Aslay, F. ve Özen, Ö. (2019). Yükseköğretim kurumlarında bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin ölçümlenmesi. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 5(2), 1-11.
  • Çetin, H. (2014). Kişisel veri güvenliği ve kullanıcıların farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz İİBF Dergisi, 14(29), 86-105.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi.
  • Çiçek, A. ve Erkan, O. (1996). Tarım ekonomisinde araştırma ve örnekleme yöntemleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
  • Datareportal. (2022). Digital 2022: Turkey. Erişim adresi: https://datareportal.com/reports/digital-2022-turkey
  • Döner, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin belirlenmesi: Hitit Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hitit Üniversitesi.
  • Erdoğmuş, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımlarının, farkındalıkları üzerindeki etkilerinin analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Ericsson. (February 15, 2022). Number of smartphone subscriptions worldwide from 2016 to 2021, with forecasts from 2022 to 2027 (in millions) [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-users-worldwide/
  • Fallows, D.(2004). Pew Internet and American Life Project: The internet and daily life. Erişim adresi: https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/media/Files/Reports/2004/PIP_Internet_and_Daily_Life.pdf.pdf
  • Farooq, A., Isoaho, J., Virtanen, S. ve Isoaho, J. (2015). Observations on genderwise differences among university students in information security awareness. International Journal of Information Security and Privacy, 9(2), 60-74. https://doi.org/10.4018/IJISP.2015040104
  • Filippidis, A. P., Hilas, C. S., Filippidis, G. ve Politis, A. (2018). Information security awareness of Greek higher education students - preliminary findings. 2018 7th International Conference on Modern Circuits and Systems Technologies (MOCAST), Thessaloniki, Greece, 2018 içinde (ss. 1-4). doi: 10.1109/MOCAST.2018.8376578
  • Fussell, R. S. (2005). Protecting information security availability via self-adapting intelligent agents. MILCOM 2005 - 2005 IEEE Military Communications Conference, Atlantic City, NJ, USA, 2005, içinde (ss. 2977-2982). doi: 10.1109/MILCOM.2005.1606116
  • Gandhi, A. (2017). Quantitative assessment of information security awareness on informatics students in a university. ICIT 2017: Proceedings of the 2017 International Conference on Information Technology, December 2017 içinde (ss. 346–350). https://doi.org/10.1145/3176653.3176728
  • Genç, C. (2019). Kişisel verilerin korunması kapsamında bilgi güvenliği farkındalığı analizi ve e-devlet yapısının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Okan Üniversitesi.
  • George, D. ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference. (14. ed.). Routledge.
  • Gökmen, Ö. F. ve Akgün, Ö. E. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 61-84. doi: 10.14812/cufej.2015.004
  • Göldağ, B. (2021). Investigation of the relationship between digital literacy levels and digital data security awareness levels of university students, E-International Journal of Educational Research, 12(3), 82-100. doi: https://doi.org/10.19160/e-ijer.950635
  • Güldüren, C., Çetinkaya, L. ve Keser, H. (2016). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. Elementary Education Online, 15(2), 682-695. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.27218
  • Güldüren, C. (2021). Information security awareness scale (ISAS) for university students: A validity and reliability study. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 14(85), 309-326. doi: http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.44135
  • Güler, H, Meral, O, Köse, C, Teyin, A, Şenol, E. ve Koçak, A. (2015). Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrenci ve hekimlerinin internet ve sosyal ağ kullanımı üzerine bir anket çalışma. Medicine Science, 4(1), 1826-1835. doi: 10.5455/medscience.2014.03.8180
  • Gülhan, B. (2021). Yükseköğretim kurumlarında bilgi güvenliği farkındalığı: Bahçeşehir Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Gülmüş, M. (2010). Kurumsal bilgi güvenliği yönetim sistemleri ve güvenliği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Hakkari, F. (2022). Önlisans öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımı ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi: Kırıkhan Meslek Yüksekokulu örneği. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 4(1), 66-86. doi: https://doi.org/10.53694/bited.1121085
  • Hamid, H. ve Zeki, A. M. (2014). Users' awareness of and perception on information security issues: A case study of Kulliyyah Of ICT postgraduate students. 2014 3rd International Conference on Advanced Computer Science Applications and Technologies, Amman, Jordan, 2014 içinde (ss. 139-144). doi: 10.1109/ACSAT.2014.31
  • Hanus, B. ve Wu, Y. A. (2016). Impact of users' security awareness on desktop security behavior: A protection motivation theory perspective. Information Systems Management 33(1), 2-16. http://dx.doi.org/10.1080/10580530.2015.1117842
  • Hussein, R., Lambensa, F. ve Anom, R. B. (2011). Information security behaviour: A descriptive analysis on a Malaysian Public University. Symposium onInformation & Computer Sciences(ICS 2011) içinde (ss. 56-61). Erişim adresi: https://core.ac.uk/reader/148366400
  • ITU. (2022a). Individuals using the internet. Erişim adresi: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
  • ITU. (2022b). Percentage of individuals using the internet worldwide as of 2022, by region [Graph]. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/333879/individuals-using-the-internet-worldwide-region/?locale=en
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6. Bsk.). Beta.
  • Karacı, A. , Akyüz, H. İ. ve Bilgici, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinin siber güvenlik davranışlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2079-2094. doi: 10.24106/kefdergi.351517
  • Karaoğlan Yılmaz, D. F. G., Yılmaz, D. R. ve Sezer, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin güvenli bilgi ve iletişim teknolojisi kullanım davranışları ve bilgi güvenliği eğitimine genel bir bakış. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 176-199. doi: 10.14686/BUEFAD.201416213
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. ve Çavuş Ezin, Ç. (2017). Ebeveynlerin bilgi güvenliği farkındalıklarının incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 41-57. doi: 10.17943/etku.288874
  • Karayücel Efe, N. (2019). Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğretmen adaylarının bilgi güvenliği farkındalıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Karlov, A. A. (2016). Virtualization in education: Information security lab in your hands. Physics of Particles and Nuclei Letters, 13(5), 640–643. doi: 10.1134/S1547477116050289
  • Keser, H. ve Güldüren, C. (2015). Bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1167-1184.
  • Kim, E. B. (2013). Information security awareness status of business college: Undergraduate students. Information Security Journal: A Global Perspective, 22(4), 171-179. doi: https://doi.org/10.1080/19393555.2013.828803
  • Kiss, G. ve Szasz, A. (2016). Level of the information security awareness of the mechanical engineering students. 2016 15th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET), Istanbul, Turkey içinde (ss. 1-6). doi: 10.1109/ITHET.2016.7760758.
  • Kjorvik, H. (2010). Implementing and improving awareness in information security. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. University of Agder. Erişim adresi: https://grimstad.uia.no/ikt590/ikt10/g06/Masteroppgave.pdf
  • Luo, X. R., Zhang, W., Burd, S. ve Seazzua, A. (2013). Investigating phishing victimization with the Heuristic–Systematic Model: A theoretical framework and an exploration. Computers & Security, 38, 28-38. doi: https://doi.org/10.1016/j.cose.2012.12.003
  • Mai, P. T. ve Tick, A. (2021). Cyber security awareness and behavior of youth in smartphone usage: A comparative study between university students in Hungary and Vietnam. Acta Polytechnica Hungarica 18(8), 67-89. doi: 10.12700/APH.18.8.2021.8.4
  • Markelj, B. ve Bernik, I. (2015) Safe use of mobile devices arises from knowing the threats. Journal of Information Security and Applications, 20, 84–89. https://doi.org/10.1016/j.jisa.2014.11.001
  • Mart (2012). Bilişim kültüründe bilgi güvenliği farkındalığı. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Moğol, Ş. H. (2016). Importance of information security awareness. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • Moletsane, T. ve Tsibolane, P. (2020). Mobile information security awareness among students in higher education. 2020 Conference on Information Communications Technology and Society (ICTAS), Durban, South Africa, 2020 içinde (ss. 1-6). doi: 10.1109/ICTAS47918.2020.233978.
  • Naing, L, Winn, T. ve Rusli, B. N. (2006). Practical issues in calculating the sample size for prevalence studies. Archives of Orofacial Sciences, 1, 9-14.
  • Ndiege, J. R. A. ve Okello, G. O. (2018). Information security awareness amongst students joining higher academic institutions in developing countries: Evidence from Kenya. The African Journal of Information Systems, 10(3), 204-221. Erişim adresi: https://digitalcommons.kennesaw.edu/ajis/vol10/iss3/4
  • Nezgitli, S. ve Gökçearslan, Ş. (2022). Kamu kurumu ve özel sektöre yönelik bilgi güvenliği farkındalığı üzerine bir inceleme. Instructional Technology and Lifelong Learning, 3(1), 19-44. doi: 10.52911/itall.1115701
  • Ngoqo, B. ve Flowerday, S. V. (2015). Exploring the relationship between student mobile information security awareness and behavioural intent. Information & Computer Security, 23(4), 406 – 420. doi: http://dx.doi.org/10.1108/ICS-10-2014-0072
  • Oguz, M. (2017). Kişiselleştirilmiş mobil sağlık uygulamaları bilgi güvenlik gereksinimleri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(2), 110-114.
  • Öğütçü, G. (2010). E-dönüşüm sürecinde kişisel bilişim güvenliği davranışı ve farkındalığının analizi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Önel, D. ve Dinçkan, A. (2007). Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Kurulumu. TÜBİTAK.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özdamar, K. (2004). Paket program ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitapevi.
  • Öztemiz, S. ve Yılmaz, B. (2013). Bilgi merkezlerinde bilgi güvenliği farkındalığı: Ankara’daki üniversite kütüphaneleri örneği. Bilgi Dünyası, 14(1), 87-100.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özel, N. (2013). Araştırma görevlilerine bilgi ve iletişim teknolojileri bağlamında bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi
  • Pfleeger, C. P. (1997). The fundamentals of information security. IEEE Software, 14(1), 15-16. doi: 10.1109/52.566419
  • Puhakainen, P. (2006). A design theory for information security awareness. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Acta University of Oulu. Erişim adresi: http://jultika.oulu.fi/files/isbn9514281144.pdf
  • Rençber, Ö. F. ve Mete, S. (2016). Bilgi güvenlik farkındalığını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Yüksekokul öğrencileri üzerine bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 800-823.
  • Rezgui, Y. ve Marks, A. (2008). Information security awareness in higher education: An exploratory study. Computers & Security, 27(7-8), 241-253. doi: https://doi.org/10.1016/j.cose.2008.07.008
  • Rintanalert, T. ve Luangsodsai, A. (2021). Gamifying digital learning platform for ınformation security awareness. Innovative Technologies and Learning: 4th International Conference, ICITL 2021, Virtual Event, November 29 – December 1, 2021, Proceedings içinde (ss. 352-364 ). https://doi.org/10.1007/978-3-030-91540-7_37
  • Sağır, M., Doğruluk, S., Mutluay, Y. ve Emlik, H. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(74), 566-582. doi: 10.16992/ASOS.13954
  • Seferoğlu, S. S., Yıldız-Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, G. ve Yılmaz, R. (2018). Bilgi güvenliği farkındalığı ve bilgi güvenliği politikalarıyla ilgili bir inceleme. B. Akkoyunlu, A. İşman ve H. F. Odabaşı (Ed), Eğitim teknolojileri okumaları içinde (ss. 29-43). TOJET ve Sakarya Üniversitesi.
  • Siponen, M. T. (2000), A conceptual foundation for organizational information security awareness. Information Management & Computer Security, 8(1), 31-41. https://doi.org/10.1108/09685220010371394
  • Solmaz, M. (2020). Öğretmen adaylarının siber bilgi güvenliği farkındalıklarının ve dijital vatandaşlık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • SonicWall. (2022). Annual number of ransomware attacks worldwide from 2016 to first half 2022 (in millions) [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/494947/ransomware-attacks-per-year-worldwide/
  • Stanciu, V. ve Tinca, A. (2016). Students’ awareness on information security between own perception and reality – an empirical study. Accounting and Management Information Systems, 15(1), 112-130.
  • StatCounter. (2022). Percentage of mobile device website traffic worldwide from 1st quarter 2015 to 2nd quarter 2022 [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/
  • Statista. (2022). Social network usage by frequency in Turkey in 2022 [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/forecasts/1002994/social-network-usage-by-frequency-in-turkey
  • SurfShark. (2022). Number of data records exposed worldwide from 1st quarter 2020 to 3rd quarter 2022 (in millions) [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/1307426/number-of-data-breaches-worldwide/
  • Şahinaslan, E., Kandemir, R. ve Şahinaslan, Ö. (2009). Bilgi güvenliği farkındalık eğitimi örneği. Akademik Bilişim İ09 - XI.Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009, Harran Üniversitesi içinde (ss. 189- 194). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab09/kitap/sahinaslan_kandemir_AB09.pdf
  • Taha, N. ve Dahabiyeh, L. (2021). College students information security awareness: A comparison between smartphones and computers. Education and Information Technologies, 26, 1721–1736. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10330-0
  • Talan, T. ve Aktürk C. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi güvenliği farkındalığı seviyelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 158-180. doi: 10.33437/ksusbd.668255
  • Tekerek, M. (2008). Bilgi güvenliği yönetimi. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 11(1), 132-137.
  • Tekerek, M. ve Mart İ., (2010). Behavioral computer and web security awareness for k8 level. 4th Information Security and Cryptology Conference Proceeding Book içinde (ss. 254-258).
  • Topal, A. D., Geçer, A.K., Akkaya, O., Güzel, Y.E. ve Of, M. (2019). Öğretmen adaylarının bilişim suçları ile ilgili bilgi düzeylerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 159-174. doi: 10.9779/PUJE.2018.227
  • TÜİK. (2021). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2021. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2022. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Tuncer, İ. (2019). Bilgi güvenliği açısından bir değerlendirme: e-devlet uygulamaları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Veseli, I. (2011). Measuring the effectiveness of ınformation security awareness program. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gjøvik University College.
  • Vural, Y. ve Sağıroğlu, Ş. (2008). Kurumsal bilgi güvenliği ve standartları üzerine bir inceleme. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(2), 507-522.
  • Whitman, M. E. ve Mattord, H. J. (2012). Principles of information security. Course Technology, Cengage Learning.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (12. bsk). Seçkin.
  • Yıldırım, M. ve Demirer, V. (2021). Eğitim alanında bilgi güvenliği üzerine sistematik bir alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 835-856. doi: 10.17556/erziefd.862623
  • Yılmaz, E. , Şahin, Y. L. ve Akbulut, Y. (2016). Öğretmenlerin dijital veri güvenliği farkındalığı. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 26-45. doi: 10.19126/suje.29650
  • Yiğit, M. F. ve Seferoğlu, S. S. (2019). Öğrencilerin siber güvenlik davranışlarının beş faktör kişilik özellikleri ve çeşitli diğer değişkenlere göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 186-215. doi: 10.17860/mersinefd.437610

Information Security Awareness of University Students: Example of Ankara University

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 310 - 331, 31.12.2023
https://doi.org/10.33721/by.1366855

Öz

In this research, it is aimed to determine the level of information security awareness of Ankara University students and to determine whether the level of information security awareness differs according to various variables. For this purpose, students' digital information security and information security awareness levels are analyzed according to gender, age, etc. It was examined whether there was a statistically significant difference according to variables such as. As a result of the research, it was determined that the information security awareness of the students was moderate, and there was no statistically significant difference between the information security awareness and the variables of age group and education level. Privacy and safe browsing, attacks and threats show a statistically significant difference in general security sub-dimensions according to gender. This difference is in favor of male students. It is possible to emphasize that male students have a higher awareness of privacy and browsing, attacks and threats, and general security than female students. There is no statistically significant difference in the cyber bullying sub-dimension. It was determined that the information security awareness levels of the students showed a statistically significant difference in favor of the students who received training on information security. In line with the data obtained in the research, suggestions were made regarding the information security awareness of the students.

Kaynakça

  • Acılar, A. (2009). İşletmelerde bilgi güvenliği ve örgüt kültürü. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 25-33.
  • Acılar, A. ve Baştuğ, A. (2016). Social engineering: An information security threat in enterprises. PressAcademia Procedia, 2(1), 289-297. doi: 10.17261/Pressacademia.2016118649
  • Akgün, Ö. ve Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 98-121.
  • Akyol Emmungil, E. ve Uzun, Y. (2021). Bilgi ve iletişim teknolojisi dersi alan sağlık meslek yüksekokul öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalığı. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(19), 69-83.
  • Albrechtsen, E. (2007). A qualitative study of users’ view on information security. Computer & Security, 26(4), 276-289.
  • Al-Shehri, Y. (2012). Information security awareness and culture. British Journal of Arts and Social Sciences, 6(1), 61-69. Erişim adresi: http://bjournal.co.uk/paper/BJASS_6_1/BJASS_06_01_07.pdf
  • APWG. (2022). Online industries most targeted by phishing attacks as of 1st quarter 2022 [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/266161/websites-most-affected-by-phishing/
  • Aslan Öztezcan, B. (2017). Bilgi güvenliği farkındalığı üzerine bir araştırma: Marmara Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Avcı, Ü. ve Oruç, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin kişisel siber güvenlik davranışları ve bilgi güvenliği farkındalıklarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 284-303. https://doi.org/10.17679/inuefd.526390
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. B., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. bsk.). Pegem Akademi.
  • Canbek, G. ve Sağıroğlu, Ş. (2006). Bilgi, bilgi güvenliği ve süreçleri üzerine bir inceleme. Politeknik Dergisi, 9(3), 165-174.
  • Chen, C. C., Shaw, R., and Yang, S. C. (2006). Mitigating information security risks by increasing user security awareness: A case study of an information security awareness system. Information Technology, Learning and Performance Journal, 24(1), 1-14.
  • Chen, C. C., Medlin, B. D. ve Shaw, R. S. (2008). A cross-cultural investigation of situational information security awareness programs. Information Management & Computer Security, 16(4), 360-376. https://libres.uncg.edu/ir/asu/f/Chen_Charlie_2008_cross_cultural_Investigation_pdf.X.pdf
  • Crossler, R., Johnston, A., Lowry, P. B., Hu, Q., Warkentin, M. ve Baskerville, R. (2012). Future directions for behavioral information security research. Computers & Security, 32(1), 90-101. doi:10.1016/j.cose.2012.09.010
  • Çam, H., Aslay, F. ve Özen, Ö. (2019). Yükseköğretim kurumlarında bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin ölçümlenmesi. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 5(2), 1-11.
  • Çetin, H. (2014). Kişisel veri güvenliği ve kullanıcıların farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz İİBF Dergisi, 14(29), 86-105.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi.
  • Çiçek, A. ve Erkan, O. (1996). Tarım ekonomisinde araştırma ve örnekleme yöntemleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
  • Datareportal. (2022). Digital 2022: Turkey. Erişim adresi: https://datareportal.com/reports/digital-2022-turkey
  • Döner, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin belirlenmesi: Hitit Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hitit Üniversitesi.
  • Erdoğmuş, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımlarının, farkındalıkları üzerindeki etkilerinin analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Ericsson. (February 15, 2022). Number of smartphone subscriptions worldwide from 2016 to 2021, with forecasts from 2022 to 2027 (in millions) [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-users-worldwide/
  • Fallows, D.(2004). Pew Internet and American Life Project: The internet and daily life. Erişim adresi: https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/media/Files/Reports/2004/PIP_Internet_and_Daily_Life.pdf.pdf
  • Farooq, A., Isoaho, J., Virtanen, S. ve Isoaho, J. (2015). Observations on genderwise differences among university students in information security awareness. International Journal of Information Security and Privacy, 9(2), 60-74. https://doi.org/10.4018/IJISP.2015040104
  • Filippidis, A. P., Hilas, C. S., Filippidis, G. ve Politis, A. (2018). Information security awareness of Greek higher education students - preliminary findings. 2018 7th International Conference on Modern Circuits and Systems Technologies (MOCAST), Thessaloniki, Greece, 2018 içinde (ss. 1-4). doi: 10.1109/MOCAST.2018.8376578
  • Fussell, R. S. (2005). Protecting information security availability via self-adapting intelligent agents. MILCOM 2005 - 2005 IEEE Military Communications Conference, Atlantic City, NJ, USA, 2005, içinde (ss. 2977-2982). doi: 10.1109/MILCOM.2005.1606116
  • Gandhi, A. (2017). Quantitative assessment of information security awareness on informatics students in a university. ICIT 2017: Proceedings of the 2017 International Conference on Information Technology, December 2017 içinde (ss. 346–350). https://doi.org/10.1145/3176653.3176728
  • Genç, C. (2019). Kişisel verilerin korunması kapsamında bilgi güvenliği farkındalığı analizi ve e-devlet yapısının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Okan Üniversitesi.
  • George, D. ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference. (14. ed.). Routledge.
  • Gökmen, Ö. F. ve Akgün, Ö. E. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 61-84. doi: 10.14812/cufej.2015.004
  • Göldağ, B. (2021). Investigation of the relationship between digital literacy levels and digital data security awareness levels of university students, E-International Journal of Educational Research, 12(3), 82-100. doi: https://doi.org/10.19160/e-ijer.950635
  • Güldüren, C., Çetinkaya, L. ve Keser, H. (2016). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. Elementary Education Online, 15(2), 682-695. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.27218
  • Güldüren, C. (2021). Information security awareness scale (ISAS) for university students: A validity and reliability study. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 14(85), 309-326. doi: http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.44135
  • Güler, H, Meral, O, Köse, C, Teyin, A, Şenol, E. ve Koçak, A. (2015). Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrenci ve hekimlerinin internet ve sosyal ağ kullanımı üzerine bir anket çalışma. Medicine Science, 4(1), 1826-1835. doi: 10.5455/medscience.2014.03.8180
  • Gülhan, B. (2021). Yükseköğretim kurumlarında bilgi güvenliği farkındalığı: Bahçeşehir Üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Gülmüş, M. (2010). Kurumsal bilgi güvenliği yönetim sistemleri ve güvenliği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Hakkari, F. (2022). Önlisans öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımı ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi: Kırıkhan Meslek Yüksekokulu örneği. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 4(1), 66-86. doi: https://doi.org/10.53694/bited.1121085
  • Hamid, H. ve Zeki, A. M. (2014). Users' awareness of and perception on information security issues: A case study of Kulliyyah Of ICT postgraduate students. 2014 3rd International Conference on Advanced Computer Science Applications and Technologies, Amman, Jordan, 2014 içinde (ss. 139-144). doi: 10.1109/ACSAT.2014.31
  • Hanus, B. ve Wu, Y. A. (2016). Impact of users' security awareness on desktop security behavior: A protection motivation theory perspective. Information Systems Management 33(1), 2-16. http://dx.doi.org/10.1080/10580530.2015.1117842
  • Hussein, R., Lambensa, F. ve Anom, R. B. (2011). Information security behaviour: A descriptive analysis on a Malaysian Public University. Symposium onInformation & Computer Sciences(ICS 2011) içinde (ss. 56-61). Erişim adresi: https://core.ac.uk/reader/148366400
  • ITU. (2022a). Individuals using the internet. Erişim adresi: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
  • ITU. (2022b). Percentage of individuals using the internet worldwide as of 2022, by region [Graph]. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/333879/individuals-using-the-internet-worldwide-region/?locale=en
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6. Bsk.). Beta.
  • Karacı, A. , Akyüz, H. İ. ve Bilgici, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinin siber güvenlik davranışlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2079-2094. doi: 10.24106/kefdergi.351517
  • Karaoğlan Yılmaz, D. F. G., Yılmaz, D. R. ve Sezer, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin güvenli bilgi ve iletişim teknolojisi kullanım davranışları ve bilgi güvenliği eğitimine genel bir bakış. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 176-199. doi: 10.14686/BUEFAD.201416213
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. ve Çavuş Ezin, Ç. (2017). Ebeveynlerin bilgi güvenliği farkındalıklarının incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 41-57. doi: 10.17943/etku.288874
  • Karayücel Efe, N. (2019). Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğretmen adaylarının bilgi güvenliği farkındalıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Karlov, A. A. (2016). Virtualization in education: Information security lab in your hands. Physics of Particles and Nuclei Letters, 13(5), 640–643. doi: 10.1134/S1547477116050289
  • Keser, H. ve Güldüren, C. (2015). Bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1167-1184.
  • Kim, E. B. (2013). Information security awareness status of business college: Undergraduate students. Information Security Journal: A Global Perspective, 22(4), 171-179. doi: https://doi.org/10.1080/19393555.2013.828803
  • Kiss, G. ve Szasz, A. (2016). Level of the information security awareness of the mechanical engineering students. 2016 15th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET), Istanbul, Turkey içinde (ss. 1-6). doi: 10.1109/ITHET.2016.7760758.
  • Kjorvik, H. (2010). Implementing and improving awareness in information security. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. University of Agder. Erişim adresi: https://grimstad.uia.no/ikt590/ikt10/g06/Masteroppgave.pdf
  • Luo, X. R., Zhang, W., Burd, S. ve Seazzua, A. (2013). Investigating phishing victimization with the Heuristic–Systematic Model: A theoretical framework and an exploration. Computers & Security, 38, 28-38. doi: https://doi.org/10.1016/j.cose.2012.12.003
  • Mai, P. T. ve Tick, A. (2021). Cyber security awareness and behavior of youth in smartphone usage: A comparative study between university students in Hungary and Vietnam. Acta Polytechnica Hungarica 18(8), 67-89. doi: 10.12700/APH.18.8.2021.8.4
  • Markelj, B. ve Bernik, I. (2015) Safe use of mobile devices arises from knowing the threats. Journal of Information Security and Applications, 20, 84–89. https://doi.org/10.1016/j.jisa.2014.11.001
  • Mart (2012). Bilişim kültüründe bilgi güvenliği farkındalığı. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Moğol, Ş. H. (2016). Importance of information security awareness. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • Moletsane, T. ve Tsibolane, P. (2020). Mobile information security awareness among students in higher education. 2020 Conference on Information Communications Technology and Society (ICTAS), Durban, South Africa, 2020 içinde (ss. 1-6). doi: 10.1109/ICTAS47918.2020.233978.
  • Naing, L, Winn, T. ve Rusli, B. N. (2006). Practical issues in calculating the sample size for prevalence studies. Archives of Orofacial Sciences, 1, 9-14.
  • Ndiege, J. R. A. ve Okello, G. O. (2018). Information security awareness amongst students joining higher academic institutions in developing countries: Evidence from Kenya. The African Journal of Information Systems, 10(3), 204-221. Erişim adresi: https://digitalcommons.kennesaw.edu/ajis/vol10/iss3/4
  • Nezgitli, S. ve Gökçearslan, Ş. (2022). Kamu kurumu ve özel sektöre yönelik bilgi güvenliği farkındalığı üzerine bir inceleme. Instructional Technology and Lifelong Learning, 3(1), 19-44. doi: 10.52911/itall.1115701
  • Ngoqo, B. ve Flowerday, S. V. (2015). Exploring the relationship between student mobile information security awareness and behavioural intent. Information & Computer Security, 23(4), 406 – 420. doi: http://dx.doi.org/10.1108/ICS-10-2014-0072
  • Oguz, M. (2017). Kişiselleştirilmiş mobil sağlık uygulamaları bilgi güvenlik gereksinimleri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(2), 110-114.
  • Öğütçü, G. (2010). E-dönüşüm sürecinde kişisel bilişim güvenliği davranışı ve farkındalığının analizi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Önel, D. ve Dinçkan, A. (2007). Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Kurulumu. TÜBİTAK.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özdamar, K. (2004). Paket program ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitapevi.
  • Öztemiz, S. ve Yılmaz, B. (2013). Bilgi merkezlerinde bilgi güvenliği farkındalığı: Ankara’daki üniversite kütüphaneleri örneği. Bilgi Dünyası, 14(1), 87-100.
  • Özbek, Y. (2019). Öğretmen adaylarının siber güvenlik farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özel, N. (2013). Araştırma görevlilerine bilgi ve iletişim teknolojileri bağlamında bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi
  • Pfleeger, C. P. (1997). The fundamentals of information security. IEEE Software, 14(1), 15-16. doi: 10.1109/52.566419
  • Puhakainen, P. (2006). A design theory for information security awareness. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Acta University of Oulu. Erişim adresi: http://jultika.oulu.fi/files/isbn9514281144.pdf
  • Rençber, Ö. F. ve Mete, S. (2016). Bilgi güvenlik farkındalığını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Yüksekokul öğrencileri üzerine bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 800-823.
  • Rezgui, Y. ve Marks, A. (2008). Information security awareness in higher education: An exploratory study. Computers & Security, 27(7-8), 241-253. doi: https://doi.org/10.1016/j.cose.2008.07.008
  • Rintanalert, T. ve Luangsodsai, A. (2021). Gamifying digital learning platform for ınformation security awareness. Innovative Technologies and Learning: 4th International Conference, ICITL 2021, Virtual Event, November 29 – December 1, 2021, Proceedings içinde (ss. 352-364 ). https://doi.org/10.1007/978-3-030-91540-7_37
  • Sağır, M., Doğruluk, S., Mutluay, Y. ve Emlik, H. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(74), 566-582. doi: 10.16992/ASOS.13954
  • Seferoğlu, S. S., Yıldız-Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, G. ve Yılmaz, R. (2018). Bilgi güvenliği farkındalığı ve bilgi güvenliği politikalarıyla ilgili bir inceleme. B. Akkoyunlu, A. İşman ve H. F. Odabaşı (Ed), Eğitim teknolojileri okumaları içinde (ss. 29-43). TOJET ve Sakarya Üniversitesi.
  • Siponen, M. T. (2000), A conceptual foundation for organizational information security awareness. Information Management & Computer Security, 8(1), 31-41. https://doi.org/10.1108/09685220010371394
  • Solmaz, M. (2020). Öğretmen adaylarının siber bilgi güvenliği farkındalıklarının ve dijital vatandaşlık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • SonicWall. (2022). Annual number of ransomware attacks worldwide from 2016 to first half 2022 (in millions) [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/494947/ransomware-attacks-per-year-worldwide/
  • Stanciu, V. ve Tinca, A. (2016). Students’ awareness on information security between own perception and reality – an empirical study. Accounting and Management Information Systems, 15(1), 112-130.
  • StatCounter. (2022). Percentage of mobile device website traffic worldwide from 1st quarter 2015 to 2nd quarter 2022 [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/
  • Statista. (2022). Social network usage by frequency in Turkey in 2022 [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/forecasts/1002994/social-network-usage-by-frequency-in-turkey
  • SurfShark. (2022). Number of data records exposed worldwide from 1st quarter 2020 to 3rd quarter 2022 (in millions) [Graph]. In Statista. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/1307426/number-of-data-breaches-worldwide/
  • Şahinaslan, E., Kandemir, R. ve Şahinaslan, Ö. (2009). Bilgi güvenliği farkındalık eğitimi örneği. Akademik Bilişim İ09 - XI.Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009, Harran Üniversitesi içinde (ss. 189- 194). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab09/kitap/sahinaslan_kandemir_AB09.pdf
  • Taha, N. ve Dahabiyeh, L. (2021). College students information security awareness: A comparison between smartphones and computers. Education and Information Technologies, 26, 1721–1736. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10330-0
  • Talan, T. ve Aktürk C. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve bilgi güvenliği farkındalığı seviyelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 158-180. doi: 10.33437/ksusbd.668255
  • Tekerek, M. (2008). Bilgi güvenliği yönetimi. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 11(1), 132-137.
  • Tekerek, M. ve Mart İ., (2010). Behavioral computer and web security awareness for k8 level. 4th Information Security and Cryptology Conference Proceeding Book içinde (ss. 254-258).
  • Topal, A. D., Geçer, A.K., Akkaya, O., Güzel, Y.E. ve Of, M. (2019). Öğretmen adaylarının bilişim suçları ile ilgili bilgi düzeylerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 159-174. doi: 10.9779/PUJE.2018.227
  • TÜİK. (2021). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2021. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2022. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Tuncer, İ. (2019). Bilgi güvenliği açısından bir değerlendirme: e-devlet uygulamaları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Veseli, I. (2011). Measuring the effectiveness of ınformation security awareness program. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gjøvik University College.
  • Vural, Y. ve Sağıroğlu, Ş. (2008). Kurumsal bilgi güvenliği ve standartları üzerine bir inceleme. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(2), 507-522.
  • Whitman, M. E. ve Mattord, H. J. (2012). Principles of information security. Course Technology, Cengage Learning.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (12. bsk). Seçkin.
  • Yıldırım, M. ve Demirer, V. (2021). Eğitim alanında bilgi güvenliği üzerine sistematik bir alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 835-856. doi: 10.17556/erziefd.862623
  • Yılmaz, E. , Şahin, Y. L. ve Akbulut, Y. (2016). Öğretmenlerin dijital veri güvenliği farkındalığı. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 26-45. doi: 10.19126/suje.29650
  • Yiğit, M. F. ve Seferoğlu, S. S. (2019). Öğrencilerin siber güvenlik davranışlarının beş faktör kişilik özellikleri ve çeşitli diğer değişkenlere göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 186-215. doi: 10.17860/mersinefd.437610
Toplam 100 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane Çalışmaları
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Vedat Gültekin 0000-0003-3118-9822

Nevzat Özel 0000-0003-3818-3829

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gültekin, V., & Özel, N. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Yönetimi, 6(2), 310-331. https://doi.org/10.33721/by.1366855

15529