Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Student Satisfaction in Higher Education Quality Assurance System: The Case of Isparta University of Applied Sciences Faculty of Forestry

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 3, 479 - 491, 15.12.2023
https://doi.org/10.24011/barofd.1343638

Öz

Students are among the important stakeholders in the studies carried out within the scope of the quality assurance system in higher education institutions. Particularly, involving students in the process and receiving feedback from students make very important contributions to the functioning of the process. The aim of this study is to measure and evaluate student satisfaction regarding the internalization and dissemination of quality assurance culture in higher education institutions within the scope of Turkish Higher Education Quality Council evaluation criteria in the example of Isparta University of Applied Sciences Faculty of Forestry. The data were collected by questionnaire technique. According to the results of the study, the subjects that the students were most satisfied with; Contributing to the professional development of field applications, announcement of course schedules on time, strong student-teaching staff communication, examinations being held in appropriate environment and conditions, and scientific meetings to support academic development. Balanced planning of exam programs, the level of summer internship information, field trips, social, cultural, artistic and sportive facilities and activities, canteen services, the adequacy of psychological counseling services and university cafeteria services, and the effectiveness of student communities were determined as subjects with relatively low level of satisfaction.

Kaynakça

  • Akan, B. (2014). Toplam Kalite Yönetimi Çerçevesinde Öğrenci Memnuniyeti: Namık Kemal Üniversitesi Hayrabolu Meslek Yüksekokulu Uygulaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 106-123. https://dergipark.org.tr/tr/pub/makusobed/issue/19442/206800
  • Akyüz, K.C., Balaban, Y. Ve Yıldırım, İ. (2013). Orman endüstri mühendisliği bölümü öğrencilerinin gereksinimlerinin Kano modeli yardımıyla sınıflandırılması. Kastamonu Üni., Orman Fakültesi Dergisi, 13 (2), 258-267
  • Altındüzgün, H.G.K. ve Coşgun, D.M. (2020). Peyzaj mimarlığı öğretim programlarının kalite ve akreditasyon süreçlerine öğrenci katılımı. PEYZAJ- Eğitim, Bilim, Kültür ve Sanat Dergisi – Özel Sayı (2020), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/peyzaj/issue/58041/668980
  • Chaffee, E.E. ve Sherr L., A. (1992). Transforming Postsecondary Education. ERIC Digest., Erişim tarihi: 07/08/2023. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED350972
  • Daşdemir, İ. ve Atmiş, E. (2008). Orman fakültesi orman mühendisliği bölümü öğrencilerinin orman mühendisliği eğitimini değerlendirmesi. III. Ulusal Ormancılık Kongresi, 20-22 Mart, Ankara, s. 53-75.
  • Erol, E. (2019). Politik taktikler ölçeği – üniversite / fakülte versiyonunun geliştirilmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 531-563.
  • Fidan, M., Bıyıklı F. ve Özkara, B. (2022). Akademisyenler için akreditasyon ne anlama geliyor? Yükseköğretimde kalite üzerine nitel bir araştırma. Sosyal Mucit Academic Review, 3(2), 213-236.
  • Görgen, Ö. ve Bingöl, G. (2016). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 116-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirsbd/issue/38439/452605
  • Güler, M. ve Soyer, B. (2021). Yükseköğretimde yeniden yapılanma: Türk yükseköğretiminde kalite güvencesi sisteminin gelişimi. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi, 1(1), 45-89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksydergi/issue/64787/990878
  • Isaeva, R., Eisenschmidt, R., Vanarib, K. ve Kumpas-Lenkc, K. (2020). Students’ views on dialogue: improving student engagement in the quality assurance. Quality in Higher Education, 26(1), 80-97. https://doi.org/10.1080/13538322.2020.1729307
  • Karahan, M. (2013). Yükseköğretim kurumları kalite yeterliliklerinin öğrenci memnuniyeti ve sürdürülebilirlik açısından incelenmesi: İnönü Üniversitesi Malatya MYO uygulaması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (3), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duiibfd/issue/32249/357889
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Korkmaz, M. ve Duman, Y. (2019). Orman mühendisliği bölümü öğrencilerinin üniversite gereksinimlerinin Kano modeli ile sınıflandırılması. Turkish Journal of Forestry, 20 (3), 195-202. https://doi.org/10.18182/tjf.600691
  • Korkmaz, M., Alkan, H., Akyol, A. ve Tolunay, A. (2008). SDÜ Orman Fakültesi öğrencilerinin fakülte kültürünü algılamaları. 3. Ulusal Ormancılık Kongresi: 150. Yılında Türkiye'de Ormancılık Eğitimi, 20-22 Mart, Türkiye Ormancılar Derneği, Ankara, s. 85-94.
  • Nulty, D.D. (2008). The Adequacy of response rates to online and paper surveys: what can be done? Assesment & Evaluation in Higher Education, 33(3), 301-314. https://doi.org/10.1080/02602930701293231
  • Özer, M., Gür, B.S. ve Küçükcan, T. (2011). Kalite güvencesi: Türkiye yükseköğretimi için stratejik tercihler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 59-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61475/917966
  • Pelin M., Sert H. ve Yurumez, Y. (2022). Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK): Değerlendirme süreçleri ve deneyim paylaşımı. Online Türk Sağlık Bilimler Dergisi, 7(3), 506-510. https://doi.org/10.26453/otjhs.1142275
  • Sevim Korkut, D., Gedik, T. ve Uzun, O. (2011). Orman endüstri mühendisliği bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitim ve mesleki gelecekleri hakkındaki düşünceleri (Düzce Üniversitesi Örneği). Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 7 (1), 46-55.
  • Şimşek, H., İslim, Ö.F. ve Öztürk, N. (2019). Yükseköğretimde kalite arayışında bir gösterge olarak öğrenci memnuniyeti: Bir ölçek geliştirme çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9 (3), 380-395. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tred/issue/49145/441397
  • Taş, E. İ., Durgun, S. ve Gözükara, M.A. (2021). Kurum iç değerlendirme raporlarının (KİDR) üniversitelerde kalite yönetim sürecine katkısı: KSÜ kurumsal geri bildirim raporu üzerinden değerlendirme. Beşerî ve Sosyal Bilimlerden Seçkin Araştırmalar, (Ed: Mücahit Yıldırım), Duvar Yayınları, Ankara, 7-36.
  • Taşcı, D. ve Lapçın, H.T. (2023). Yükseköğretimde kalite güvencesi sistemi: kurumsal akreditasyon raporları üzerinden bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 1-16. https://doi.org/10.17494/ogusbd.1185953
  • Taştan, K. ve Sabır Taştan, N. (2022). Üniversitelerin kalite süreçleri hakkında öneriler. Turkish Management Review, 1(1), 78-81. https://zenodo.org/record/7486605
  • Uludağ, G., Bora, M. ve Çatal, S. (2021). Türk Yükseköğretiminde kalite güvencesi sistemi ve öğrenci katılımının önemi. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi, 1(1), 91-111. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksydergi/issue/64787/990883
  • Yazıcı, S., Ünal, F. ve Çulhaoğlu, Ö. (2023). Kalite süreçlerinde PUKÖ döngüsü: Dış değerlendiricilerin görüşlerine göre Türk üniversitelerinin yeterlik düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 280-305. https://doi.org/10.9779/pauefd.1008011
  • Yıldırım, K. ve Aslan, A. (2021). Türk yükseköğretiminin öğretimin kalitesinin dış değerlendirme raporlarına göre çoklu bakış açısıyla incelenmesi. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 106-129. https://doi.org/10.14689/enad.25.5
  • YÖKAK, 2023a. Yükseköğretim Kalite Kurulu. Erişim tarihi: 03/08/2023. Erişim adresi: https://yokak.gov.tr/hakkinda/misyon-vizyon
  • YÖKAK, 2023b. Yükseköğretim Kalite Kurulu Değerlendirme Ölçütleri (Sürüm 3.1). Erişim tarihi: 03/08/2023. Erişim adresi: https://yokak.gov.tr/Common/Docs/KidrKlavuz1.4/YOKAK_Degerlendirme_Olcutleri_3.1.pdf
  • Zeydan, İ. ve Gürbüz, A. (2019). Yükseköğretimde kalite ve öğrenci memnuniyeti. Euroasia Journal of Social Sciences &Humanities, 6(5):37-44.

Yükseköğretim Kalite Güvencesi Sisteminde Öğrenci Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Orman Fakültesi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 3, 479 - 491, 15.12.2023
https://doi.org/10.24011/barofd.1343638

Öz

Yükseköğretim kurumlarında kalite güvencesi sistemi kapsamında yapılan çalışmalarda öğrenciler, önemli paydaşlar arasındadır. Özellikle öğrencilerin sürece dahil edilmesi ve geri bildirimlerin alınması, sürecin işleyişine çok önemli katkılar sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Orman Fakültesi örneğinde Yükseköğretim Kalite Kurulu değerlendirme ölçütleri kapsamında yükseköğretim kurumlarında kalite güvencesi kültürünün içselleştirilmesi ve yaygınlaştırılmasına yönelik öğrenci memnuniyetlerini ölçmek ve değerlendirmektir. Araştırma verileri anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin en çok memnun oldukları konular; arazi uygulamalarının mesleki ve bireysel gelişim için katkı sağlayıcı nitelikte olması, ders programlarının zamanında duyurulması, öğrenci-öğretim elemanı iletişiminin güçlü olması, sınavların uygun ortam ve koşullarda gerçekleştiriliyor olması ve akademik gelişimi destekleyecek sayıda bilimsel toplantının yapılmasıdır. Sınav programlarının dengeli biçimde planlanması, yaz stajı ile ilgili bilgilendirme düzeyinin, arazi uygulama gezilerinin, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif tesislerin ve etkinliklerin, kantin hizmetlerinin, verilen psikolojik danışmanlık hizmetlerinin ve üniversite yemekhane hizmetlerinin yeterliliği ve öğrenci topluluklarının etkenliği göreli olarak memnuniyet düzeyinin düşük olduğu başlıklar olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akan, B. (2014). Toplam Kalite Yönetimi Çerçevesinde Öğrenci Memnuniyeti: Namık Kemal Üniversitesi Hayrabolu Meslek Yüksekokulu Uygulaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 106-123. https://dergipark.org.tr/tr/pub/makusobed/issue/19442/206800
  • Akyüz, K.C., Balaban, Y. Ve Yıldırım, İ. (2013). Orman endüstri mühendisliği bölümü öğrencilerinin gereksinimlerinin Kano modeli yardımıyla sınıflandırılması. Kastamonu Üni., Orman Fakültesi Dergisi, 13 (2), 258-267
  • Altındüzgün, H.G.K. ve Coşgun, D.M. (2020). Peyzaj mimarlığı öğretim programlarının kalite ve akreditasyon süreçlerine öğrenci katılımı. PEYZAJ- Eğitim, Bilim, Kültür ve Sanat Dergisi – Özel Sayı (2020), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/peyzaj/issue/58041/668980
  • Chaffee, E.E. ve Sherr L., A. (1992). Transforming Postsecondary Education. ERIC Digest., Erişim tarihi: 07/08/2023. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED350972
  • Daşdemir, İ. ve Atmiş, E. (2008). Orman fakültesi orman mühendisliği bölümü öğrencilerinin orman mühendisliği eğitimini değerlendirmesi. III. Ulusal Ormancılık Kongresi, 20-22 Mart, Ankara, s. 53-75.
  • Erol, E. (2019). Politik taktikler ölçeği – üniversite / fakülte versiyonunun geliştirilmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 531-563.
  • Fidan, M., Bıyıklı F. ve Özkara, B. (2022). Akademisyenler için akreditasyon ne anlama geliyor? Yükseköğretimde kalite üzerine nitel bir araştırma. Sosyal Mucit Academic Review, 3(2), 213-236.
  • Görgen, Ö. ve Bingöl, G. (2016). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 116-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirsbd/issue/38439/452605
  • Güler, M. ve Soyer, B. (2021). Yükseköğretimde yeniden yapılanma: Türk yükseköğretiminde kalite güvencesi sisteminin gelişimi. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi, 1(1), 45-89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksydergi/issue/64787/990878
  • Isaeva, R., Eisenschmidt, R., Vanarib, K. ve Kumpas-Lenkc, K. (2020). Students’ views on dialogue: improving student engagement in the quality assurance. Quality in Higher Education, 26(1), 80-97. https://doi.org/10.1080/13538322.2020.1729307
  • Karahan, M. (2013). Yükseköğretim kurumları kalite yeterliliklerinin öğrenci memnuniyeti ve sürdürülebilirlik açısından incelenmesi: İnönü Üniversitesi Malatya MYO uygulaması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (3), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duiibfd/issue/32249/357889
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Korkmaz, M. ve Duman, Y. (2019). Orman mühendisliği bölümü öğrencilerinin üniversite gereksinimlerinin Kano modeli ile sınıflandırılması. Turkish Journal of Forestry, 20 (3), 195-202. https://doi.org/10.18182/tjf.600691
  • Korkmaz, M., Alkan, H., Akyol, A. ve Tolunay, A. (2008). SDÜ Orman Fakültesi öğrencilerinin fakülte kültürünü algılamaları. 3. Ulusal Ormancılık Kongresi: 150. Yılında Türkiye'de Ormancılık Eğitimi, 20-22 Mart, Türkiye Ormancılar Derneği, Ankara, s. 85-94.
  • Nulty, D.D. (2008). The Adequacy of response rates to online and paper surveys: what can be done? Assesment & Evaluation in Higher Education, 33(3), 301-314. https://doi.org/10.1080/02602930701293231
  • Özer, M., Gür, B.S. ve Küçükcan, T. (2011). Kalite güvencesi: Türkiye yükseköğretimi için stratejik tercihler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 59-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61475/917966
  • Pelin M., Sert H. ve Yurumez, Y. (2022). Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK): Değerlendirme süreçleri ve deneyim paylaşımı. Online Türk Sağlık Bilimler Dergisi, 7(3), 506-510. https://doi.org/10.26453/otjhs.1142275
  • Sevim Korkut, D., Gedik, T. ve Uzun, O. (2011). Orman endüstri mühendisliği bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitim ve mesleki gelecekleri hakkındaki düşünceleri (Düzce Üniversitesi Örneği). Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 7 (1), 46-55.
  • Şimşek, H., İslim, Ö.F. ve Öztürk, N. (2019). Yükseköğretimde kalite arayışında bir gösterge olarak öğrenci memnuniyeti: Bir ölçek geliştirme çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9 (3), 380-395. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tred/issue/49145/441397
  • Taş, E. İ., Durgun, S. ve Gözükara, M.A. (2021). Kurum iç değerlendirme raporlarının (KİDR) üniversitelerde kalite yönetim sürecine katkısı: KSÜ kurumsal geri bildirim raporu üzerinden değerlendirme. Beşerî ve Sosyal Bilimlerden Seçkin Araştırmalar, (Ed: Mücahit Yıldırım), Duvar Yayınları, Ankara, 7-36.
  • Taşcı, D. ve Lapçın, H.T. (2023). Yükseköğretimde kalite güvencesi sistemi: kurumsal akreditasyon raporları üzerinden bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 1-16. https://doi.org/10.17494/ogusbd.1185953
  • Taştan, K. ve Sabır Taştan, N. (2022). Üniversitelerin kalite süreçleri hakkında öneriler. Turkish Management Review, 1(1), 78-81. https://zenodo.org/record/7486605
  • Uludağ, G., Bora, M. ve Çatal, S. (2021). Türk Yükseköğretiminde kalite güvencesi sistemi ve öğrenci katılımının önemi. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi, 1(1), 91-111. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksydergi/issue/64787/990883
  • Yazıcı, S., Ünal, F. ve Çulhaoğlu, Ö. (2023). Kalite süreçlerinde PUKÖ döngüsü: Dış değerlendiricilerin görüşlerine göre Türk üniversitelerinin yeterlik düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 280-305. https://doi.org/10.9779/pauefd.1008011
  • Yıldırım, K. ve Aslan, A. (2021). Türk yükseköğretiminin öğretimin kalitesinin dış değerlendirme raporlarına göre çoklu bakış açısıyla incelenmesi. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 106-129. https://doi.org/10.14689/enad.25.5
  • YÖKAK, 2023a. Yükseköğretim Kalite Kurulu. Erişim tarihi: 03/08/2023. Erişim adresi: https://yokak.gov.tr/hakkinda/misyon-vizyon
  • YÖKAK, 2023b. Yükseköğretim Kalite Kurulu Değerlendirme Ölçütleri (Sürüm 3.1). Erişim tarihi: 03/08/2023. Erişim adresi: https://yokak.gov.tr/Common/Docs/KidrKlavuz1.4/YOKAK_Degerlendirme_Olcutleri_3.1.pdf
  • Zeydan, İ. ve Gürbüz, A. (2019). Yükseköğretimde kalite ve öğrenci memnuniyeti. Euroasia Journal of Social Sciences &Humanities, 6(5):37-44.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Orman Endüstri İşletmeciliği, Ormancılık Yönetimi ve Çevre, Ormancılık (Diğer)
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Mehmet Korkmaz 0000-0002-2655-3725

H. Oğuz Çoban 0000-0002-4037-4811

Hasan Alkan 0000-0001-7944-420X

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Korkmaz, M., Çoban, H. O., & Alkan, H. (2023). Yükseköğretim Kalite Güvencesi Sisteminde Öğrenci Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Orman Fakültesi Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 25(3), 479-491. https://doi.org/10.24011/barofd.1343638


Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,

Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.

Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,

E-mail: bofdergi@gmail.com