Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Place of Games and Toys in Concept Teaching Methods

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 31 - 61, 07.01.2022
https://doi.org/10.18039/ajesi.830462

Öz

Education is a process that begins from the day we were born and continues throughout our lives. The early childhood period, where the foundations of learning are laid, is important. At the same time, providing quality education and appropriate environmental conditions to children in this age group who are in the playing period plays an important role in supporting the physical, mental, emotional and social development of the child. Looking at pre-school education programs, a significant time is devoted to learning concepts in children, and the program includes teaching concepts such as color, shape, size, place and direction. Concepts are supportive in expressing cognitive functions such as identifying objects that children see around them, understanding the order in which events occur, comparing, and determining the position of objects or people in space. There is no standard practice for teaching concepts in classroom activities, but it differs depending on the age of the children, the school's facilities, and the teacher's approach to the subject. In this study, a survey was conducted for teachers working in preschool education institutions to determine the methods used in teaching concepts for children aged 48-60 months with normal development and to question the role of games and toys in teaching. Surveys were distributed in print to kindergartens in Bursa and Ankara, and data were obtained from 133 educators. Within the scope of the research, numerical analysis of the qualitative data obtained was made by using the case study method, one of the qualitative research designs, and the findings were interpreted. In preschool education, the concept of time was expressed in the first place and the concept of direction-location in space was expressed in the second place. Another result obtained in the study was that concept training mainly given through game activities.

Kaynakça

  • Auerbach, S. (2008). Anne Babalar İçin Çocuk Yetiştirmede Oyunun Önemi. (Birinci Baskı). İstanbul: Yakamoz Yayıncılık, 32.
  • Balat, G. U. (2009). Anasınıfına devam eden çocukların cinsiyetlerine göre temel ilişkisel kavram bilgilerinin incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34(153), 117-126.
  • Demirel, Ö. (2006). Eğitimde program geliştirme. (Yirmi Üçüncü Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık, 154.
  • Ülgen, G. (2004) Kavram Geliştirme. Kuramdan Uygulamaya. (Dördüncü Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 49-53.
  • Yoleri, S. (2014). Okul Öncesi Çocukların Kişilerarası Problem Çözme Becerisi ve Kavram Gelişimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 19(173), 82-91.

Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun ve Oyuncağın Yeri

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 31 - 61, 07.01.2022
https://doi.org/10.18039/ajesi.830462

Öz

Eğitimin doğduğumuz günden itibaren başlayıp hayatımız boyunca devam eden bir süreç olduğunu düşünürsek, bu süreçte öğrenmenin temellerinin atıldığı ilk altı yaş, yani erken çocukluk döneminin önemi büyüktür. Aynı zamanda oyun döneminde olan bu yaş grubundaki çocuklara verilecek kaliteli eğitim ve uygun çevre koşullarının sunulması, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimini desteklemede önemli rol oynamaktadır. Okul öncesi eğitim programlarına bakıldığında, çocuklarda kavram öğrenimine önemli bir zaman ayrılmakta olup, programda renk, şekil, boyut, yer-yön gibi kavramların öğretimine yer verilmektedir. Çocukların çevresinde gördüğü objeleri tanımlama, olayların oluş sırasını anlama, karşılaştırma yapma, objelerin veya insanların mekandaki konumlarını belirleme gibi bilişsel fonksiyonları ifade etme noktasında kavramlar destekleyici olmaktadır. Sınıfta yapılan etkinliklerde kavram öğretimine yönelik standart bir uygulama olmayıp, çocukların yaşına, okulun imkanlarına, öğretmenin konuya yaklaşımına göre bu durum farklılık göstermektedir. Normal gelişim gösteren 48-60 ay yaş grubundaki çocuklara yönelik kavram öğretiminde kullanılan yöntemleri saptamak ve öğretimde oyun ile oyuncakların rolünü sorgulamak adına yapılan bu çalışmada, okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlere yönelik anket düzenlenmiştir. Bursa ve Ankara'daki anaokullarına anketler basılı olarak dağıtılarak, toplam 133 eğitimciden veri elde edilmiştir. Çalışma kapsamında nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılarak, elde edilen nitel verilerin sayısal analizleri yapılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Okul öncesi eğitimde, öğretiminde zorlanılan kavramlarda ilk sırada zaman kavramı, ikinci sırada ise yön-mekânda konum kavramı ifade edilmiştir. Araştırmada elde edilen bir diğer sonuç, kavram eğitimlerinin ağırlıklı olarak oyun etkinlikleri aracılığıyla verildiği olmuştur.

Kaynakça

  • Auerbach, S. (2008). Anne Babalar İçin Çocuk Yetiştirmede Oyunun Önemi. (Birinci Baskı). İstanbul: Yakamoz Yayıncılık, 32.
  • Balat, G. U. (2009). Anasınıfına devam eden çocukların cinsiyetlerine göre temel ilişkisel kavram bilgilerinin incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34(153), 117-126.
  • Demirel, Ö. (2006). Eğitimde program geliştirme. (Yirmi Üçüncü Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık, 154.
  • Ülgen, G. (2004) Kavram Geliştirme. Kuramdan Uygulamaya. (Dördüncü Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 49-53.
  • Yoleri, S. (2014). Okul Öncesi Çocukların Kişilerarası Problem Çözme Becerisi ve Kavram Gelişimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 19(173), 82-91.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cemil Yavuz 0000-0002-7715-3537

Aydın Şık 0000-0002-8977-9094

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavuz, C., & Şık, A. (2022). Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun ve Oyuncağın Yeri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 31-61. https://doi.org/10.18039/ajesi.830462
AMA Yavuz C, Şık A. Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun ve Oyuncağın Yeri. AJESI. Ocak 2022;12(1):31-61. doi:10.18039/ajesi.830462
Chicago Yavuz, Cemil, ve Aydın Şık. “Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun Ve Oyuncağın Yeri”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 12, sy. 1 (Ocak 2022): 31-61. https://doi.org/10.18039/ajesi.830462.
EndNote Yavuz C, Şık A (01 Ocak 2022) Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun ve Oyuncağın Yeri. Anadolu Journal of Educational Sciences International 12 1 31–61.
IEEE C. Yavuz ve A. Şık, “Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun ve Oyuncağın Yeri”, AJESI, c. 12, sy. 1, ss. 31–61, 2022, doi: 10.18039/ajesi.830462.
ISNAD Yavuz, Cemil - Şık, Aydın. “Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun Ve Oyuncağın Yeri”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 12/1 (Ocak 2022), 31-61. https://doi.org/10.18039/ajesi.830462.
JAMA Yavuz C, Şık A. Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun ve Oyuncağın Yeri. AJESI. 2022;12:31–61.
MLA Yavuz, Cemil ve Aydın Şık. “Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun Ve Oyuncağın Yeri”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 12, sy. 1, 2022, ss. 31-61, doi:10.18039/ajesi.830462.
Vancouver Yavuz C, Şık A. Kavram Öğretim Yöntemlerinde Oyun ve Oyuncağın Yeri. AJESI. 2022;12(1):31-6.