Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Alanında Yaratıcı Drama Üzerine Ne Yapıldı? Bir İçerik Analizi

Year 2024, Volume: 19 Issue: 1, 32 - 58, 31.01.2024

Abstract

Araştırmada sosyal bilgiler-yaratıcı drama ilişkisi üzerine 2002-2022 yılları
arasında yapılmış çalışmaların eğilimleri incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan doküman analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu “YÖK Tez Veri Tabanı”, “Google Scholar Veri Tabanı” ve “H. W.
Wilson Veri Tabanı’nda” bulunan ilgili konu üzerine yapılmış erişime açık makale
ve tez çalışmaları oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda ilgili alanda yapılmış
çalışmaların sayıca az olduğu, hatta doktora çalışmasının ise hiç bulunmadığı
tespit edilmiştir. Bununla birlikte araştırmalarda nitel, nicel ve karma araştırma
yöntemlerinin birbirine yakın oranda tercih edildiği, araştırma yöntemlerindeki bu
geniş yelpazenin veri toplama araçları, veri analizi ve örneklem kısmında görülmediği,
araştırmaların çoğunda benzer veri toplama araçları, veri analiz yöntemleri ve
örneklem alma biçimlerinin kullanıldığı, araştırmaların konularının birbirine yakın
olduğu, yaratıcı dramanın sosyal bilgiler için oldukça kullanışlı bir enstrüman
olduğu ancak yeterince kullanılmadığı yönünde verilere ulaşılmıştır. İlgili alanda
araştırma yapacak araştırmacılara alan yazınla ortaya koyulan veri setini daha da
zenginleştireceği için farklı veri analiz yöntemleri, veri toplama araçları ve örneklem
grupları ile çalışmaları yönünde önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Ackerman, A. T., Howson, P. H. ve Mulrey, B. C. (2013). Getting the story right: Developing critical analysis. Social Studies and the Young Learner, 26(1), 22-28.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama. (6. b.s.). Ankara: PegemA Yayıncılık. 54
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Akhan, N. E. ve Demir, K. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının fakülteye uyum süreçlerinin yaratıcı drama ile desteklenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 266-292.
  • Aktepe, V. (2015). Sosyal bilgiler dersinde demokrasi eğitimi. R. Sever (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (ss. 377-396). Ankara: Nobel.
  • Akhan, N. E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler lisans programı üzerine düşünceleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 32, 267-289.
  • Altınova, H. H. & Adıgüzel, Ö. (2012). Yaratıcı drama yönteminin kadınların özsaygı düzeyine etkililiği. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 145-164.
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Aslan, N. ve Gök, H. (2020). Tarih biliminin diğer disiplinlerle ilişkisinin yaratıcı drama yöntemi ile işlenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(Özel Sayı), 25-44.
  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2015). İçerik analizine giriş. (H. Aydın Çev. Ed.). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri içinde (ss. 380-417). Konya: Eğitim (Orijinal eserin yayın tarihi 2008).
Year 2024, Volume: 19 Issue: 1, 32 - 58, 31.01.2024

Abstract

References

  • Ackerman, A. T., Howson, P. H. ve Mulrey, B. C. (2013). Getting the story right: Developing critical analysis. Social Studies and the Young Learner, 26(1), 22-28.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama. (6. b.s.). Ankara: PegemA Yayıncılık. 54
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Akhan, N. E. ve Demir, K. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının fakülteye uyum süreçlerinin yaratıcı drama ile desteklenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 266-292.
  • Aktepe, V. (2015). Sosyal bilgiler dersinde demokrasi eğitimi. R. Sever (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (ss. 377-396). Ankara: Nobel.
  • Akhan, N. E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler lisans programı üzerine düşünceleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 32, 267-289.
  • Altınova, H. H. & Adıgüzel, Ö. (2012). Yaratıcı drama yönteminin kadınların özsaygı düzeyine etkililiği. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 145-164.
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Aslan, N. ve Gök, H. (2020). Tarih biliminin diğer disiplinlerle ilişkisinin yaratıcı drama yöntemi ile işlenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(Özel Sayı), 25-44.
  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2015). İçerik analizine giriş. (H. Aydın Çev. Ed.). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri içinde (ss. 380-417). Konya: Eğitim (Orijinal eserin yayın tarihi 2008).
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Performing Arts (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Dolmaz 0000-0002-9420-0331

Özge Metin 0000-0003-3150-0967

Publication Date January 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Dolmaz, M., & Metin, Ö. (2024). Sosyal Bilgiler Alanında Yaratıcı Drama Üzerine Ne Yapıldı? Bir İçerik Analizi. Yaratıcı Drama Dergisi, 19(1), 32-58.