Güç iletim sisteminin en önemli elemanlarından
biri olan kavramaların tasarım ve performans artımı üzerine sürekli iyileştirme
ve geliştirme çalışmaları yapılmaktadır. Farklı kavrama modelleri arasında
gittikçe yaygınlaşan ıslak tip kavramaların kullanım alanları da artmaktadır.
Traktörler ise, ıslak tip kavramaların kullanıldığı önemli bir alandır. Traktörlerin
iş görme esnasında ihtiyacı olan yüksek torkun iletmesi, ıslak tip kavramalar
ile sağlanabilmektedir. Aynı zamanda kullanım kolaylığı da sağlayan ıslak tip kavramaların
performansında en önemli kriterlerden bir tanesi de balata aşınmalarıdır. Bu
çalışmada, daha önce teorik ve tezgah ortamında yapılmış aşınma canlandırması,
traktör kuyruk mili üzerinde uygulandı. Belirlenen üç farklı zorluktaki test
şartlarında kavrama devreye alınarak, iki mil arasındaki açısal hız farkı
değeri ölçüldü ve bu değer kullanılarak açığa çıkan enerji hesaplandı.
Balatalarda meydana gelen toplam aşınma miktarı ile enerji seviyeleri
sentezlenerek, ıslak tip kavramanın üç farklı test koşulu için termal dayanımı
incelendi ve ömür hesabı yaklaşımında bulunuldu. Alınan verilerin işlenmesi
sonucunda, orta zorluktaki test koşulunda çalışma için, kuyruk milinde
kullanılan ıslak tip kavramanın traktör ömrü kadar çalışma hedefinin
yakalandığı tespit edilmiştir.
Couplings are
one of the most important component of the powertrain systems. Improvement
studies are ongoing day by day regarding to coupling performance and
efficiency. There are different types of applications for coupling systems and
wet types are becoming more common among other types. Agricultural equipments –
especially tractors- are one of the wet coupling usage area. Wet couplings provide
the high torque transfer capacity that tractors need during working conditions.
Furthermore, wet couplings make tractor handling easier. Facing wear is one of the key figures torque
transmissibility point of view. In this study, wear phenomenon were investigated
by tractor test for PTO usage which were performed as theoretical and
simulation conditions on previous studies. Three different test conditions
described with three different difficulty stages. For each stage, coupling
forced to engagement meanwhile speed
difference between input and output shaft was recorded. Dissipated energy was
calculated for each engagement and cumulative. Total facing wear and total
dissipated energy were evaluated then life estimation for three different
difficulty stages were calculated. As a result, on medium difficulty level, wet
coupling lifespan is equal to tractor lifespan as expected.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2017 |
Submission Date | April 24, 2017 |
Acceptance Date | July 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 22 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.