Research Article
BibTex RIS Cite

TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI

Year 2017, Volume: 22 Issue: 2, 129 - 138, 29.08.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.308052

Abstract

Güç iletim sisteminin en önemli elemanlarından
biri olan kavramaların tasarım ve performans artımı üzerine sürekli iyileştirme
ve geliştirme çalışmaları yapılmaktadır. Farklı kavrama modelleri arasında
gittikçe yaygınlaşan ıslak tip kavramaların kullanım alanları da artmaktadır.
Traktörler ise, ıslak tip kavramaların kullanıldığı önemli bir alandır. Traktörlerin
iş görme esnasında ihtiyacı olan yüksek torkun iletmesi, ıslak tip kavramalar
ile sağlanabilmektedir. Aynı zamanda kullanım kolaylığı da sağlayan ıslak tip kavramaların
performansında en önemli kriterlerden bir tanesi de balata aşınmalarıdır. Bu
çalışmada, daha önce teorik ve tezgah ortamında yapılmış aşınma canlandırması,
traktör kuyruk mili üzerinde uygulandı. Belirlenen üç farklı zorluktaki test
şartlarında kavrama devreye alınarak, iki mil arasındaki açısal hız farkı
değeri ölçüldü ve bu değer kullanılarak açığa çıkan enerji hesaplandı.
Balatalarda meydana gelen toplam aşınma miktarı ile enerji seviyeleri
sentezlenerek, ıslak tip kavramanın üç farklı test koşulu için termal dayanımı
incelendi ve ömür hesabı yaklaşımında bulunuldu. Alınan verilerin işlenmesi
sonucunda, orta zorluktaki test koşulunda çalışma için, kuyruk milinde
kullanılan ıslak tip kavramanın traktör ömrü kadar çalışma hedefinin
yakalandığı tespit edilmiştir.

References

  • Güneş, H.G., Bağcı, T., Balaban, M., Başlamışlı, S.Ç., Traktörlerde yeni bir hidrolik aktivasyonlu ileri – geri sistemi: 1. Kısım – konstrüksiyon ve prototip testleri, Otekon (2012)
  • Ompusunggu, A.P., Sas, P., Brussel, H.V. (2013) Modeling and simulation of the engagement dynamics of a wet friction clutch system subjected to degradation: An application to condition monitoring and prognostics. Mechatronics, (2013), 700 – 712
  • Li, M., Khonsari, M.M., McCarthy, D.M.C., Lundin, J., On the wear prediction of the paper –based friction material in a wet clutch. Wear, doi: 10.1016/ j.wear.2015.04.005(2015)
  • Roy, C.J., Oberkampf, W.L., A comprehensive framework for verification, validation and uncertainty quantification in scientific computing. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering 200, (2011), 2131 – 2144.
  • Ost, W., Baets, P.De, Degrieck, J., The tribological behaviour of paper friction plates for wet clutch application investigated on SAE#2 and pin-on disc test rig. Wear, 249 (2001), 361 – 371.
  • Lloyd, F.A., Anderson, J.N., Bowles, L.S., Effects of operating conditions on performance of wet friction materials – a guide to material selection. SAE Technical Papers, 881280, 1988.
  • Lingesten, N., (2012). Wear behavior of wet clutches, Licentiate Thesis, Luleå University of Technology, Luleå.
  • Li, M., Khonsari, M.M., Lingesten, N., Marklund, P., McCarthy, D.M.C., Lundin, J. (2016) Model validation and uncertainty analysis in the wear prediction of wet clutch. Wear, 364-365 (2016) 112 - 121
  • http://www.tarmakbir.org/haberler/typrapor2.pdf Erişim Tarihi: 10.04.17, Konu: Traktör Yenileme Programı.

Lifetime Investigation of Tractor PTO Wet Type Clutch by Facing Wear Capacity

Year 2017, Volume: 22 Issue: 2, 129 - 138, 29.08.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.308052

Abstract



Couplings are
one of the most important component of the powertrain systems. Improvement
studies are ongoing day by day regarding to coupling performance and
efficiency. There are different types of applications for coupling systems and
wet types are becoming more common among other types. Agricultural equipments –
especially tractors- are one of the wet coupling usage area. Wet couplings provide
the high torque transfer capacity that tractors need during working conditions.
Furthermore, wet couplings make tractor handling easier.  Facing wear is one of the key figures torque
transmissibility point of view. In this study, wear phenomenon were investigated
by tractor test for PTO usage which were performed as theoretical and
simulation conditions on previous studies. Three different test conditions
described with three different difficulty stages. For each stage, coupling
forced to engagement  meanwhile speed
difference between input and output shaft was recorded. Dissipated energy was
calculated for each engagement and cumulative. Total facing wear and total
dissipated energy were evaluated then life estimation for three different
difficulty stages were calculated. As a result, on medium difficulty level, wet
coupling lifespan is equal to tractor lifespan as expected.

References

  • Güneş, H.G., Bağcı, T., Balaban, M., Başlamışlı, S.Ç., Traktörlerde yeni bir hidrolik aktivasyonlu ileri – geri sistemi: 1. Kısım – konstrüksiyon ve prototip testleri, Otekon (2012)
  • Ompusunggu, A.P., Sas, P., Brussel, H.V. (2013) Modeling and simulation of the engagement dynamics of a wet friction clutch system subjected to degradation: An application to condition monitoring and prognostics. Mechatronics, (2013), 700 – 712
  • Li, M., Khonsari, M.M., McCarthy, D.M.C., Lundin, J., On the wear prediction of the paper –based friction material in a wet clutch. Wear, doi: 10.1016/ j.wear.2015.04.005(2015)
  • Roy, C.J., Oberkampf, W.L., A comprehensive framework for verification, validation and uncertainty quantification in scientific computing. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering 200, (2011), 2131 – 2144.
  • Ost, W., Baets, P.De, Degrieck, J., The tribological behaviour of paper friction plates for wet clutch application investigated on SAE#2 and pin-on disc test rig. Wear, 249 (2001), 361 – 371.
  • Lloyd, F.A., Anderson, J.N., Bowles, L.S., Effects of operating conditions on performance of wet friction materials – a guide to material selection. SAE Technical Papers, 881280, 1988.
  • Lingesten, N., (2012). Wear behavior of wet clutches, Licentiate Thesis, Luleå University of Technology, Luleå.
  • Li, M., Khonsari, M.M., Lingesten, N., Marklund, P., McCarthy, D.M.C., Lundin, J. (2016) Model validation and uncertainty analysis in the wear prediction of wet clutch. Wear, 364-365 (2016) 112 - 121
  • http://www.tarmakbir.org/haberler/typrapor2.pdf Erişim Tarihi: 10.04.17, Konu: Traktör Yenileme Programı.
There are 9 citations in total.

Details

Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Özgür Erdoğan

Erol Solmaz

Publication Date August 29, 2017
Submission Date April 24, 2017
Acceptance Date July 27, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 22 Issue: 2

Cite

APA Erdoğan, Ö., & Solmaz, E. (2017). TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 22(2), 129-138. https://doi.org/10.17482/uumfd.308052
AMA Erdoğan Ö, Solmaz E. TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI. UUJFE. August 2017;22(2):129-138. doi:10.17482/uumfd.308052
Chicago Erdoğan, Özgür, and Erol Solmaz. “TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22, no. 2 (August 2017): 129-38. https://doi.org/10.17482/uumfd.308052.
EndNote Erdoğan Ö, Solmaz E (August 1, 2017) TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22 2 129–138.
IEEE Ö. Erdoğan and E. Solmaz, “TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI”, UUJFE, vol. 22, no. 2, pp. 129–138, 2017, doi: 10.17482/uumfd.308052.
ISNAD Erdoğan, Özgür - Solmaz, Erol. “TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22/2 (August 2017), 129-138. https://doi.org/10.17482/uumfd.308052.
JAMA Erdoğan Ö, Solmaz E. TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI. UUJFE. 2017;22:129–138.
MLA Erdoğan, Özgür and Erol Solmaz. “TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 2, 2017, pp. 129-38, doi:10.17482/uumfd.308052.
Vancouver Erdoğan Ö, Solmaz E. TRAKTÖR KUYRUK MİLİNDE KULLANILAN ISLAK TİP KAVRAMANIN AŞINMA YOLUYLA ÖMRÜNÜN ARAŞTIRILMASI. UUJFE. 2017;22(2):129-38.

Announcements:

30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.