Objective: The aim of this research is to assess the possible influencing factors on the level of online shopping addiction (OSA) in university students and its relationship with the level of self-esteem. Methods: This study is cross-sectional and designed as an online survey and scale application. The study group consisted of 202 university students. The level of OSA was evaluated with the Online Shopping Addiction Scale (OSAS). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) was used for determining the level of self-esteem. Statistical analyses were conducted using the Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis test, and Spearman Correlation test. Results: At the end of this study, the OSAS in the study group was found to be moderate (Median: 38.00). Especially being a woman, having a female-dominated circle of friends at school, shopping for oneself, spending most of her pocket money on online shopping, and a high frequency of shopping were found to be associated with OSA (For each one p<0.05). No correlation was between the OSAS score and RSES score (p>0.05). Conclusion: The OSAS in the study group was found to be moderate.
Yok
Amaç: Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde çevrimiçi alışveriş bağımlılık düzeyi üzerinde etkili olabilecek faktörleri ve bunun benlik saygısı düzeyi ile ilişkisini değerlendirmektir. Yöntem: Bu çalışma kesitsel olup çevrimiçi anket ve ölçek uygulaması olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu 202 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı Ölçeği (ÇABÖ) kullanılarak çevrimiçi alışveriş bağımlılık düzeyi değerlendirilmektedir. Benlik saygısı düzeyini değerlendirmek için Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) kullanılmıştır. İstatistiksel analizler Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon testi kullanılarak yapıldı. Bulgular: Bu çalışma sonunda çalışma grubunun çevrimiçi alışveriş skoru orta düzeyde bulunmuştur (Medyan: 38.00). Özellikle kadın olmak, okulda kadın ağırlıklı bir arkadaş çevresine sahip olmak, kendisi için alışveriş yapmak, harçlığının çoğunu internetten alışverişe harcamak ve alışveriş sıklığının fazla olması internetten alışveriş bağımlılığı ile ilişkili bulunmuştur (Her biri için p <0,05). ÇABÖ skoru ile RBSÖ skoru arasında korelasyon saptanamadı (p>0,05). Sonuç: Online alışveriş bağımlılığı puanı orta düzeyde bulunmuştur.
Yok
Yok
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Determinants of Health |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | September 30, 2023 |
Submission Date | June 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |