The aim of the study is to
determine the students' deficiencies in the values education and to determine
whether digital storytelling is effective for values education. The study was
designed with action research. An action plan was prepared for this study and
applications were made according to this prepared action plan. Tolerance,
honesty and responsibility values were investigated in the study. It is
provided that students prepare digital stories about values. The sample of the
study is 14 students attending 6th grade in a secondary school in Sivas. Data
were collected by observation, interview, researcher notes, and a
questionnaire. Content analysis was performed for the qualitative data
collected before, during and after the application. According to the findings,
it was revealed that the students had a positive effect on the values and
behaviors due to the preparation of digital stories.
Bu çalışmanın
amacı öğrencilerin değerler eğitimi konusundaki eksiklerini ortaya koyarak
dijital öykü anlatımının değerler eğitimi için kullanımını incelemektir.
Çalışma eylem araştırması ile desenlenmiştir. Hazırlanan eylem planına göre
uygulamalar yapılmıştır. Hoşgörü, dürüstlük ve sorumluluk değerleri çalışmada
ele alınmış, öğrencilerin değerlerle ilgili dijital öyküler hazırlamaları
sağlanmıştır. Çalışma örneklemi Sivas ilinde bir ortaokulda öğrenim gören 6.
Sınıfa devam eden 14 öğrencidir. Çalışmada gözlem, görüşme, araştırmacı notları
ve ölçek ile veriler toplanmıştır. Uygulama öncesi, uygulama süreci ve uygulama
sonrası toplanan nitel veriler için içerik analizi uygulanmıştır. Bulgulara
göre öğrencilerin dijital öyküler hazırlamaları, değerleri öğrenmelerinde ve
davranışları üzerinde olumlu etkileri olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | December 20, 18 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 5 |