Research Article
BibTex RIS Cite

ŞEHİR GEÇİŞİ HİZMET SINIFINDAKİ YOLLARDA YAN YOL KATILIMLARINDAN KAYNAKLANAN SORUNLARIN ÇÖZÜMÜNE BİR ÖNERİ

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 211 - 226, 29.10.2022
https://doi.org/10.51513/jitsa.1086347

Abstract

Trafik yoğunluğuna cevap veremeyen kavşaklar, taşıt gecikmeleri, akaryakıt tüketimiyle oluşan enerji kayıpları, havaya salınan gazların ve çevresel taşıt gürültüsünün artması gibi olumsuzlukları barındırır. Çalışmada, Samsun ili içerisinde şehirleşmiş bir bölgede batı karadeniz transit trafiği ile şehir içi trafiğinin birlikte çalıştığı Atatürk Bulvarı üzerinde trafik hacmi oldukça yüksek birbirini takip eden dört adet dönel kavşakta özellikle yan yol katılımlarından kaynaklı hacim artışıyla ortaya çıkan sorunların giderilmesinde bir geometrik düzenleme önerisi analiz edilmiştir. Bu maksatla öncelikle havai görüntüler yardımıyla mevcut trafik hacimleri belirlenmiş “Vissim” trafik simülasyon yazılımına işlenerek mevcut trafik sirkülasyonu kalibre edilmiştir. Devamında çözüm önerisi olarak sunulan yol geometrisi kalibre edilen trafik koşullarında simüle edilmiştir. İlaveten trafik hacmi artışı mevcut durum için %10 planlanan tasarım için ise %10 ve %20 oranlarında arttırılarak mevcut ve önerilen yol geometrilerinin karşılıklı değerlendirmesi yapılmıştır. Değerlendirmelerde gecikme miktarları, ağın performans değerlendirmeleri ve araç seyahat süreleri gibi önemli trafik parametreleri başarım ölçütleri olarak karşılaştırılmıştır. Yapılan tüm analiz sonuçlarına göre kuyruk uzunluğu, maksimum kuyruk uzunluğu ve araç gecikme süreleri parametrelerine göre Yeşilyurt, Mimar Sinan ve Ömürevleri kavşak kollarının %75’inde, Türkiş kavşak kollarının ise %100’ünde iyileşme sağlandığı ve trafiğin akıcı bir şekilde devam ettiği görülmüştür

References

  • Bayata, H., F. & Bayrak, O. Ü., (2018) Yeni yapılması planlanan bir kavşağın mikro-simülasyon ile modellenmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11:3, 550-559.
  • Beşiroğlu, F. I., (2016) Samsun ili hafif raylı sistem hemzemin geçitlerinde mikrosimülasyon modelleme analizi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi, 201, İstanbul.
  • Çetinkaya, G., (2008) Işıklı kavşaklarda değişik hesaplama yöntemlerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 70, İstanbul
  • Erol, D., (2018) Kentiçi ışıklı ve dönel kavşak uygulamalarının performans kriterlerine etkisi: Denizli örneği. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 77, Denizli.
  • Kandregula, H., P., Shankar, C., S., R., K., Prasad, K. & Reddy, T.,S., (2013) Evaluation area traffic management measures using microscopic simulation model. Procedia Social and Behavioral Sciences, 104, 815-824.
  • Lın, D., Yang, X. & Gao, C., (2013) Vissim-based simulation analysis on road network of CBD in Beijing, China. Procedia Social and Behavioral Sciences, 96, 46-472.
  • Uludamar, E. & Tüccar, G., (2018) Comparison of traffic densities at different signalization timings in roundabouts. Omer Halisdemir University Journal of Engineering Sciences, 7, 217-223.
  • Yavuzyılmaz, F. & Dündar, S., (2017) 15 Temmuz Şehitler Köprüsü gişe sahasının trafik akımına etkisinin araştırılması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 8:4, 703-714.
Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 211 - 226, 29.10.2022
https://doi.org/10.51513/jitsa.1086347

Abstract

References

  • Bayata, H., F. & Bayrak, O. Ü., (2018) Yeni yapılması planlanan bir kavşağın mikro-simülasyon ile modellenmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11:3, 550-559.
  • Beşiroğlu, F. I., (2016) Samsun ili hafif raylı sistem hemzemin geçitlerinde mikrosimülasyon modelleme analizi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi, 201, İstanbul.
  • Çetinkaya, G., (2008) Işıklı kavşaklarda değişik hesaplama yöntemlerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 70, İstanbul
  • Erol, D., (2018) Kentiçi ışıklı ve dönel kavşak uygulamalarının performans kriterlerine etkisi: Denizli örneği. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 77, Denizli.
  • Kandregula, H., P., Shankar, C., S., R., K., Prasad, K. & Reddy, T.,S., (2013) Evaluation area traffic management measures using microscopic simulation model. Procedia Social and Behavioral Sciences, 104, 815-824.
  • Lın, D., Yang, X. & Gao, C., (2013) Vissim-based simulation analysis on road network of CBD in Beijing, China. Procedia Social and Behavioral Sciences, 96, 46-472.
  • Uludamar, E. & Tüccar, G., (2018) Comparison of traffic densities at different signalization timings in roundabouts. Omer Halisdemir University Journal of Engineering Sciences, 7, 217-223.
  • Yavuzyılmaz, F. & Dündar, S., (2017) 15 Temmuz Şehitler Köprüsü gişe sahasının trafik akımına etkisinin araştırılması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 8:4, 703-714.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Melis Dönmez Akın 0000-0002-6435-8947

Ufuk Kırbaş 0000-0002-2389-425X

Emre Akın 0000-0001-6423-4779

Publication Date October 29, 2022
Submission Date March 11, 2022
Acceptance Date June 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Dönmez Akın, M., Kırbaş, U., & Akın, E. (2022). ŞEHİR GEÇİŞİ HİZMET SINIFINDAKİ YOLLARDA YAN YOL KATILIMLARINDAN KAYNAKLANAN SORUNLARIN ÇÖZÜMÜNE BİR ÖNERİ. Akıllı Ulaşım Sistemleri Ve Uygulamaları Dergisi, 5(2), 211-226. https://doi.org/10.51513/jitsa.1086347