BibTex RIS Cite

Muhammed İbn Cerir et-Taberi’de Nesh Konusu

Year 2013, Volume 1 - Issue 3, 5 - 13, 01.09.2013

Abstract


Ulumu’l-Kur’an ilimlerinden sayılan nâsih-mensûh konusunda bugüne kadar yüzlerce müstakil eser telif edilmiş ve bu konu açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır. Ebu Cafer Muhammed ibn Cerir et-Taberî (ö.310/922)’nin “Camiu’l- Beyan an Tevili Ayi’l-Kur’an” adlı eseri Ulumu’l-Kur’an ve Tefsir açısından büyük öneme sahiptir. Bu eserde Taberî nâsihmensûh konusu üzerinde de durmaktadır. Dolayısıyla Taberî’nin nesh anlayışının incelenmesi, Kur’an-ı Kerim’in anlaşılması ve yorumlanması açısından önem arz etmektedir. Ayrıca Taberî’nin h. 270 yılında telifini tamamladığı bu eseri kendi dönemine kadarki tefsir rivayetlerini toplamaya çalışan, ansiklopedik tefsir mahiyetindedir (Cerrahoğlu 1988: 145-149). Bu eserde 38397 isnadın bulunduğu, bunlardan yirmi bir isnat kalıbının yüzden fazla tekerrür ettiği tespit edilmiştir (Koç 2003: 82-83).

References

  • Adam B. (1997). “Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat”, Seba İlmi Araştırma Yayınları, Ankara, s. 131-136.
  • Albayrak, H. (1998). “Tefsir Usulü”, Şûle Yayınları, İstanbul, s. 168.
  • Albayrak, H. (2001). “Taberînin Kraatları, Değerlendirme ve Tercih Yöntemi”, A.Ü. İ.F.Dergisi, A.Ü. Basımevi, Ankara, c.XI.II. s. 97-130.
  • Bakkal, A. “İmam Şafiî’de Nesh Anlayışı”, Harran Üni.İ.F.Dergisi, H.Ü.İ.F.V. Yayınları, III (4), s. 117-119.
  • Cerrahoğlu, İ. (1995). “Tefsir Usulü”, 10. Baskı, T.D.V. Yayınları, Ankara, s. 122.
  • Gazzali (1994). “İslam Hukukunda Deliller ve Yorumlar Metodolojisi”, Ter.: Yunus Apaydın, Rey Yayınları, Kayseri, s. 187-195.
  • İbn Manzur, C. M. (1955). “Lisanül Arab”, Beyrut, c. III, s. 61.
  • Koç, M. A. (2003). “İsnad Verileri Çerçevesinde Erken Dönem Tefsir Faaliyetleri İbn Ebî Hâtim ( ö. 327/939) Tefsir Örneğinde Bir Literatür İncelemesi”, Kitabiyat Yayınları, Ankara, s. 82-83.
  • Es-Suyutî, C. “el-İtkan fî Ulumi’l- Kur’an”, Beyrut tarihsiz, c. II, s. 27-35
  • Eş-Şafîî, M. “er-Risale”, Tahkik: Ahmed Muhammed Şakir, Beyrut tarihsiz, s. 108.
  • Şengül, İ. (2002). “Ulûmi’l-Kur’ân Konusu Olarak Nasih ve Mensûh”, Diyanet İlmi Dergisi, D.İ.Başkanlığı Yayınları, Ankara, c.38(3), s.91-110.
  • Şimşek, S. (2004). “Kur’ân’ın Anlaşılmasında İki Mesele”, Ekin Yayınları, İstanbul, s. 94-95.
  • Olimov, Y. (2003).“Taberî’nin (310/922) Câmiul’- Beyanında Nesh”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s. 5-20.
  • Et-Taberî M. (1954). “Câmiu’l- Beyân an Tevîli Âyi’l- Kur’an”, Mısır.

Muhammed İbn Cerir et-Taberi’de Nesh Konusu

Year 2013, Volume 1 - Issue 3, 5 - 13, 01.09.2013

Abstract

Ulumu’l-Kur’an ilimlerinden sayılan nâsih-mensûh konusunda bugüne kadar yüzlerce müstakil eser telif edilmiş ve bu konu açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır. Ebu Cafer Muhammed ibn Cerir et-Taberî (ö.310/922)’nin “Camiu’l- Beyan an Tevili Ayi’l-Kur’an” adlı eseri Ulumu’l-Kur’an ve Tefsir açısından büyük öneme sahiptir. Bu eserde Taberî nâsihmensûh konusu üzerinde de durmaktadır. Dolayısıyla Taberî’nin nesh anlayışının incelenmesi, Kur’an-ı Kerim’in anlaşılması ve yorumlanması açısından önem arz etmektedir. Ayrıca Taberî’nin h. 270 yılında telifini tamamladığı bu eseri kendi dönemine kadarki tefsir rivayetlerini toplamaya çalışan, ansiklopedik tefsir mahiyetindedir (Cerrahoğlu 1988: 145-149). Bu eserde 38397 isnadın bulunduğu, bunlardan yirmi bir isnat kalıbının yüzden fazla tekerrür ettiği tespit edilmiştir (Koç 2003: 82-83).

References

  • Adam B. (1997). “Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat”, Seba İlmi Araştırma Yayınları, Ankara, s. 131-136.
  • Albayrak, H. (1998). “Tefsir Usulü”, Şûle Yayınları, İstanbul, s. 168.
  • Albayrak, H. (2001). “Taberînin Kraatları, Değerlendirme ve Tercih Yöntemi”, A.Ü. İ.F.Dergisi, A.Ü. Basımevi, Ankara, c.XI.II. s. 97-130.
  • Bakkal, A. “İmam Şafiî’de Nesh Anlayışı”, Harran Üni.İ.F.Dergisi, H.Ü.İ.F.V. Yayınları, III (4), s. 117-119.
  • Cerrahoğlu, İ. (1995). “Tefsir Usulü”, 10. Baskı, T.D.V. Yayınları, Ankara, s. 122.
  • Gazzali (1994). “İslam Hukukunda Deliller ve Yorumlar Metodolojisi”, Ter.: Yunus Apaydın, Rey Yayınları, Kayseri, s. 187-195.
  • İbn Manzur, C. M. (1955). “Lisanül Arab”, Beyrut, c. III, s. 61.
  • Koç, M. A. (2003). “İsnad Verileri Çerçevesinde Erken Dönem Tefsir Faaliyetleri İbn Ebî Hâtim ( ö. 327/939) Tefsir Örneğinde Bir Literatür İncelemesi”, Kitabiyat Yayınları, Ankara, s. 82-83.
  • Es-Suyutî, C. “el-İtkan fî Ulumi’l- Kur’an”, Beyrut tarihsiz, c. II, s. 27-35
  • Eş-Şafîî, M. “er-Risale”, Tahkik: Ahmed Muhammed Şakir, Beyrut tarihsiz, s. 108.
  • Şengül, İ. (2002). “Ulûmi’l-Kur’ân Konusu Olarak Nasih ve Mensûh”, Diyanet İlmi Dergisi, D.İ.Başkanlığı Yayınları, Ankara, c.38(3), s.91-110.
  • Şimşek, S. (2004). “Kur’ân’ın Anlaşılmasında İki Mesele”, Ekin Yayınları, İstanbul, s. 94-95.
  • Olimov, Y. (2003).“Taberî’nin (310/922) Câmiul’- Beyanında Nesh”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s. 5-20.
  • Et-Taberî M. (1954). “Câmiu’l- Beyân an Tevîli Âyi’l- Kur’an”, Mısır.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yunus Abdirahimoğlu

Yunus Abdurahimoğlu This is me

Publication Date September 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume 1 - Issue 3

Cite

APA Abdirahimoğlu, Y., & Abdurahimoğlu, Y. (2013). Muhammed İbn Cerir et-Taberi’de Nesh Konusu. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 5-13.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).