Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi

Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 24 - 44

Abstract

Çalışmanın amacı, sosyal bilgiler eğitiminde politik okuryazarlık becerisi kapsamında yapılan çalışmaların içerik analizi yapılarak incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmalara ulaşmak için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ), Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu’na ait Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi (ULAKBİM), Google Akademik, arama motorları ve ERIC, H. W. Wilson, Web of Science gibi veri tabanlarında arama yapılmıştır. Araştırma verileri toplanırken “sosyal bilgiler”, “politik okuryazarlık”, “siyaset okuryazarlığı”, “political literacy” ve “social studies” anahtar kavramları taratılmıştır. Araştırmada Ozan ve Küçükoğlu (2013) tarafından geliştirilen “Tez Sınıflama Formu” üzerinde değişiklikler yapılarak “İnceleme Formu” oluşturulmuş ve oluşturulan form veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan çalışmalar; yıl, tür, amaç-konu alanı, anahtar kelimeler, yöntem, veri toplama araçları, örneklem türü, örneklem büyüklüğü, örneklem çeşidi, veri analiz teknikleri, sonuçlar ve öneriler açısından incelenmiştir. Bu ölçütler sayesinde çalışmaların hepsi kodlanmış ve bu kodlamalardan elde edilen veriler tablo ve grafikler aracılığıyla sunulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında yapılan çalışmalarda araştırmacıların nitel ve nicel araştırma yöntemlerini tercih ettikleri gözlenmiştir. İncelenen çalışmalarda en sık çalışılan araştırma konusunun Tutum/Algı/Görüş İnceleme olduğu ve çalışmaların çoğunda örneklem olarak lisans grubunun kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Tarhan, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri ve temel siyaset bilimine ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tarhan, Ö. (2020). Ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2243-2256. DOI:10.24106/kefdergi.833502
  • Uyğur, A. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretimindeki politika bilimine yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 24 - 44

Abstract

References

  • Tarhan, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri ve temel siyaset bilimine ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tarhan, Ö. (2020). Ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2243-2256. DOI:10.24106/kefdergi.833502
  • Uyğur, A. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretimindeki politika bilimine yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Özge Er 0009-0005-0651-3792

Özge Metin 0000-0003-3150-0967

Early Pub Date January 8, 2024
Publication Date
Acceptance Date December 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Er, Ö., & Metin, Ö. (2024). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi. International Journal of Social Science Research, 12(2), 24-44.
AMA Er Ö, Metin Ö. Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi. IJSSR. January 2024;12(2):24-44.
Chicago Er, Özge, and Özge Metin. “Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi”. International Journal of Social Science Research 12, no. 2 (January 2024): 24-44.
EndNote Er Ö, Metin Ö (January 1, 2024) Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi. International Journal of Social Science Research 12 2 24–44.
IEEE Ö. Er and Ö. Metin, “Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi”, IJSSR, vol. 12, no. 2, pp. 24–44, 2024.
ISNAD Er, Özge - Metin, Özge. “Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi”. International Journal of Social Science Research 12/2 (January 2024), 24-44.
JAMA Er Ö, Metin Ö. Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi. IJSSR. 2024;12:24–44.
MLA Er, Özge and Özge Metin. “Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 2, 2024, pp. 24-44.
Vancouver Er Ö, Metin Ö. Sosyal Bilgiler Eğitiminde Politik Okuryazarlık Çalışmalarının İncelemesi. IJSSR. 2024;12(2):24-4.