Research Article
BibTex RIS Cite

Çeşitli Deneyimsel Unsurların Müşteri Memnuniyeti ve Yeniden Satın Alma Niyetine Etkisi: Kahve Müşterileri Üzerine Bir İnceleme

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 119 - 128, 30.12.2022
https://doi.org/10.30625/ijctr.1215521

Abstract

Günümüzde kahve tüketimi ve kahve dükkanlarının yaygınlaşması yerli ve yabancı birçok kahve dükkanı arasında rekabeti arttırmıştır. Kahve, artık bir içecek olmaktan çıkarak sosyalleşmenin bir parçası konumuna gelmiştir. Kahve dükkanları rekabet ortamında ön sıralarda yer almak için müşterilerin dükkanlarından olumlu düşüncelerle ayrılmasını sağlayacak deneyimler yaşatması gerekmektedir. Müşterinin deneyiminin olumlu sonuçlar doğurması ise hedef kitlenin kişilik özelliklerine göre değişiklik göstermektedir. Bu doğrultuda kahve dükkanlarının hedef kitlelerine göre menülerinden atmosferlerine dış görünümünden düzenlenen etkinliklere kadar her şeyi düşünerek hareket etmeleri gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, İzmir ilindeki kahve tüketicilerinin çeşitli deneyimsel unsurlarının, memnuniyetlerinin ve tekrar satın alma niyetlerinin incelenmesidir. Bu bağlamda araştırmanın evrenini İzmir ilindeki kahve tüketicileri oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşılmasının mümkün olmaması sebebiyle olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örneklem yoluyla 178 tüketiciden veri toplanmıştır. Toplanan verilere tanımlayıcı analizler yapılarak katılımcıların demografik ve davranışsal özellikleri incelenmiştir. Ardından ölçüm modeli test edilmiştir ve son olarak yapısal model test edilerek hipotezler test edilmiştir. Deneyimle ilişkili müşteri kişilik özelliklerinin, tekrar satın alma niyeti üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkisini olduğu ve bu kişilik özelliklerinin müşteri tatminini de olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, bağlamsal deneyim ve müşteri marka aidiyetinin müşteri tatmini üzerinde pozitif etkisi olduğu ve müşteri tatmini aracılığıyla tekrar satın niyeti oluşturduğu belirlenmiştir.

References

  • Aldriyanti, P. F., ve Tjahjaningsih, E. (2022). The influence of company image and customer experience on satisfaction and the impact on repurchase intention. Almana: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 6(2), 232-239. https://doi.org/10.36555/almana.v6i2.1786
  • Ayar, İ., ve Tarakcı, H. (2021). Kahve dükkanında türk kahvesi: Tüketici tutumları üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1070-1087. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.754
  • Bagozzi, R. P., ve Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. J. Acad. Market. Sci. 16, 74–94.
  • Bayındır, B., ve Çalışkan, O. (2022). Kahve dükkânlarında kahve içme niyetinin planlı davranış teorisi çerçevesinde incelenmesi. Aydın Gastronomy, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v06i1001
  • Bayındır, B., ve Önçel, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin kahve dükkânlarını tercih etme nedenleri: Anadolu Üniversitesi örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 1806-1820. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.449
  • Berry, L. L. (2002). Managing the total customer experience. MIT Sloan Management Review, 43(3), 1-6.
  • Bianco, G. B. (2020). Climate change adaptation, coffee, and corporate social responsibility: Challenges and opportunities. International Journal of Corporate Social Responsibility, 5(1). https://doi.org/10.1186/s40991-020-00048-0
  • Burcuoğlu, M., ve Akyüz, S. (2022). Marka özgünlüğü, marka sadakati, marka güveni ve ağızdan ağıza iletişim arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Kahve işletmeleri örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2365-2392. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1115502
  • Danışmaz, A. T. (2021). Üçüncü dalga kahve akımının tüketicilerin kahve tüketim alışkanlıkları üzerine etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 7(27), 441-452. https://doi.org/10.29228/kesit.50820
  • Dhisasmito, P. P., ve Kumar, S. (2020). Understanding customer loyalty in the coffee shop industry (A survey in Jakarta, Indonesia). British Food Journal, 122(7), 2253-2271. https://doi.org/10.1108/BFJ-10-2019-0763
  • Gaascht, F., Dicato, M., ve Diederich, M. (2015). Coffee provides a natural multitarget pharmacopeia against the hallmarks of cancer. Genes and Nutrition, 10(6), 1-17. https://doi.org/10.1007/s12263-015-0501-3
  • Ge, Y., Yuan, Q., Wang, Y., ve Park, K. (2021). The structural relationship among perceived service quality, perceived value, and customer satisfaction-focused on starbucks reserve coffee shops in Shanghai, China. Sustainability, 13(15), 1-19. https://doi.org/10.3390/su13158633
  • Grzeskowiak, S., ve Sirgy, M. J. (2007). Consumer well-being (CWB): The effects of self-ımage congruence, brand-community belongingness, brand loyalty, and consumption recency. Applied Research Quality Life, 2, 289-304. https://doi.org/10.1007/s11482-008-9043-9
  • Gumiling, M. F., Yuliati, L. N., ve Indrawan, R. D. (2021). Repurchase intention of Millenial Generation in coffee shop with the coffee-to-go concepts. International Journal of Research and Review, 8(2), 347-361.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., ve Black, W. C.(1998). Multivariate Data Analysis. Prentice-Hall. He, H., ve Mukherjee, A. (2007). I am, ergo I shop: does store image congruity explain shopping behaviour of Chinese consumers. Journal of Marketing Management, 23(5/6), 443–460. https://doi.org/10.1362/026725707X212766
  • Huang, L. V. (2017). Malaysian café culture: The relationship between customer experience and customer satisfaction towards contemporary cafés. Journal of Social Sciences, 3(2), 1582-1602. https://doi.org/10.20319/pijss.2017.32.15821602
  • Hueiju Y., ve Wenchang F. (2009). Relative impacts from product quality, service quality, and experience quality on customer perceived value and intention to shop for the coffee shop market, Total Quality Management, 20(11), 1273-1285. https://doi.org/10.1080/14783360802351587
  • Islam, T., Ahmed, I., Ali, G., ve Ahmer, Z. (2019). Emerging trend of coffee cafe in Pakistan: Factors affecting revisit intention. British Food Journal, 121(9), 2132-2147. https://doi.org/10.1108/BFJ-12-2018-0805
  • Kahya, Z., ve Zencir Çiftçi, E. (2022). Kahvecilik nesillerinin özellikleri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 1252-1271. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1040
  • Kang, J., Tang, L., Lee, J. Y., ve Bosselman, R. H. (2012). Understanding customer behavior in name-brand Korean coffee shops: The role of self-congruity and functional congruity. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 809-818. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.09.017
  • Karaman, N., Kılıç, A., ve Avcıkurt, C. (2019). Tüketicilerin kahve kafeleri ziyaret eğilimlerinin ve değişen kahve tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi: Geleneksel Türk Kahvesi üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 612-632. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.181
  • Kaya, G., ve Toker, S. (2019). Kahve tüketim alışkanlıklarının incelenmesi: İstanbul örneği. International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences, 2(3), 146-164.
  • Kim, S. H., Kim, M., ve Holland, S. (2018). How customer personality traits ınfluence brand loyalty in the coffee shop ındustry: The moderating role of business types. International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 19(3), 311-335. https://doi.org/10.1080/15256480.2017.1324340
  • Kotler, P. (2003). Marketing insights from A to Z. John Wiley & Sons, Inc. Köse, B. Ç., ve Ayhün, S. E. (2021). Hizmet kalitesi ve müşteri tatmininin tekrar satın alma niyetine etkisi: Z kuşağı kahve dükkânı müşterileri üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmalari Dergisi, 5(3), 2067-2085. https://doi.org/10.26677/tr1010.2021.835
  • Kumar, S., ve Bhatnagar, D. (2017). Factors affecting customer satisfaction of food and beverage outlets-a study of food and beverage outlets between Amritsar And Jalandhar. IOSR Journal Of Humanities And Social Science, 22(9), 65-71. https://doi.org/10.9790/0837-2209066571
  • Latif, Ö. B., ve Örs, M. (2018). İkinci dalga kahve tercihini etkileyen faktörler: İçtiğimiz kahveleri tanıyor muyuz. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 150-173. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.302
  • Lee, H. S., Lee, Y. K., ve Yoo, D. K. (2000). The determinants of perceived service quality and its relationship with satisfaction. Journal of Services Marketing, 14(3), 217-231. https://doi.org/10.1108/08876040010327220
  • Lee, W. S., Moon, J., ve Song, M. (2018). Attributes of the coffee shop business related to customer satisfaction. Journal of Foodservice Business Research, 21(6), 628-641.
  • Manzo, J. (2014, t.y). Machines, People, and Social Interaction in “Third-Wave” Coffeehouses. http://www.laweekly.com/2008-03-13/eat-drink/the-latest-buzz/
  • Marketing Türkiye ve Pulside (2021, Temmuz 18). Kahvenin kokusunda rekabet var. Marketing Türkiye. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/kahvenin-kokusunda-rekabet-var/
  • Meyer, C., ve Schwager, A. (2007). Understanding customer experience. Harvard Business Review, 85(2), 116–126.
  • Onurlu, Ö., ve Atasayar, M. (2021). Kahve dükkânı müşterilerinin yeniden satın alma niyetinin oluşturulmasında mağaza atmosferi unsurlarının önemi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(3), 2891-2916. https://doi.org/10.15869/itobiad.746685
  • Onurlubaş, E., ve Altunışık, R. (2021). Deneyimsel pazarlamanın müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: Kahve dünyası üzerine bir uygulama. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 83-100. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.685932
  • Opoku, E. K., Tham, A., Morrison, A. M. & Wang, M. jung S. (2022). An exploratory study of the experiencescape dimensions and customer revisit intentions for specialty urban coffee shops. British Food Journal. https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2022-0361
  • Önen, V. (2018). Marka değerinin marka aşkına etkisinin incelenmesi: Starbucks cafe örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 5(1), 49-63.
  • Preacher, K. J., ve Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891.
  • Putri, K. A. M. A., ve Yasa, N. N. K. (2022). The role of customer satisfaction as mediating variable on the effect of brand ımage towards coffee shop customer’s repurchase ıntention. European Journal of Business and Management Research, 7(2), 149–154. https://doi.org/10.24018/ejbmr.2022.7.2.1271
  • Sasongko, F., Darussalam, R., Putra, S. H. S., Sofian., ve Mustaqim, T. (2020). Attributes of coffee shop as antecedent of customer satisfaction. Journal of Business and Behavioural Entrepreneurship, 4(2), 106-124. https://doi.org/10.21009/jobbe.004.2.09
  • Shaker, R., ve Rath, J. (2019). The coffee scene in Glasgow’s west end: On the class practices of the new urban middle classes. City, Culture and Society, 17, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.ccs.2018.08.001
  • Şeker, G., ve Özata, F. Z. (2022). Kahvenin ve kahve dükkânlarının değişen tüketim algısı: üçüncü dalga kahve tüketicileri üzerine fenomenolojik bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 193-224. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.986
  • Tekinbaş Özkaya, F., Durak, M. G., Doğan, O., Bulut, Z .A., ve Haas, R. (2021). Sustainable consumption of food: Framing the concept through Turkish expert opinions. Sustainability, 13, 3946. https://doi.org/10.3390/su13073946
  • Ting, H., Lau, W. M., Cheah, J. H., Yacob, Y., Memon, M. A., ve Lau, E. (2018). Perceived quality and intention to revisit coffee concept shops in Malaysia: A mixed-methods approach. British Food Journal, 120(5), 1106-1119. https://doi.org/10.1108/BFJ-08-2017-0452
  • Vanharanta, H., Kantola, J., ve Seikola, S. (2015). Customers’ conscious experience in a coffee shop. Procedia Manufacturing, 3, 618-625. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.283
  • Yıldırım, O., ve Karaca, O. B. (2022). The consumption of tea and coffee in Turkey and emerging new trends. Journal of Ethnic Foods, 9(8), 1-11. https://doi.org/10.1186/s42779-022-00124-9
  • Yüncü, H. R., ve Bayındır, B. (2021). Yaşam tarzının kahve dükkânlarını tercih etme niyeti üzerine etkisinin incelenmesi. Türk Turizm Arastirmalari Dergisi, 4(4), 3137-3151. https://doi.org/10.26677/tr1010.2020.555
  • Wei, C. C., Chiu, C. H., Wei, S. T., ve Wei, C. S. (2019). Impact of eight dimensions on the business of specialty coffee shops. Research Journal of Business and Management, 6(1), 79-87. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1023
  • Won, T. L., ve Nuangjamnong, C. (2022). The effect of coffee-mix experience and experience quality through perceived value, satisfaction towards repurchase ıntention in Myanmar. AU-GSB E-JOURNAL, 15(1), 12-23. https://doi.org/10.14456/augsbejr.2022.46

The Impact of Various Experiential Factors on Customer Satisfaction and Return Purchase Intent: A Review of Coffee Customers

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 119 - 128, 30.12.2022
https://doi.org/10.30625/ijctr.1215521

Abstract

Today, with the consumption of coffee and the rapid spread of coffee shops, competition has increased between many domestic and foreign coffee shops. Coffee is no longer a drink and has become a part of socialization. To be at the forefront of the competition, coffee shops need to provide experiences that will enable customers to leave their shops with positive thoughts. The positive results of the customer's experience will vary according to the personality characteristics of the target audience. In this direction, it reveals the necessity for coffee shops to act by considering everything from their menus to their atmospheres, from their external appearance to their interior appearance according to their target audience. In this context, the study aims to examine the various experiential elements, satisfaction and re-purchase intentions of coffee consumers in Izmir. In this context, the universe of the study consists of coffee consumers in Izmir. Since it is not possible to reach the entire population, data were collected from 178 consumers through easy sampling from non-probability sampling methods. Descriptive analyses were made of the collected data and the demographic and behavioral characteristics of the participants were examined. Then the measurement model was tested and finally the hypotheses were tested by testing the structural model. It was concluded that customer personality traits associated with experience directly and indirectly affected repeat purchase intention and that these personality traits positively affected customer satisfaction. In addition, it was determined that contextual experience and customer brand belonging had a positive effect on customer satisfaction and created repeat purchase intention through customer satisfaction.

References

  • Aldriyanti, P. F., ve Tjahjaningsih, E. (2022). The influence of company image and customer experience on satisfaction and the impact on repurchase intention. Almana: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 6(2), 232-239. https://doi.org/10.36555/almana.v6i2.1786
  • Ayar, İ., ve Tarakcı, H. (2021). Kahve dükkanında türk kahvesi: Tüketici tutumları üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1070-1087. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.754
  • Bagozzi, R. P., ve Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. J. Acad. Market. Sci. 16, 74–94.
  • Bayındır, B., ve Çalışkan, O. (2022). Kahve dükkânlarında kahve içme niyetinin planlı davranış teorisi çerçevesinde incelenmesi. Aydın Gastronomy, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v06i1001
  • Bayındır, B., ve Önçel, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin kahve dükkânlarını tercih etme nedenleri: Anadolu Üniversitesi örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 1806-1820. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.449
  • Berry, L. L. (2002). Managing the total customer experience. MIT Sloan Management Review, 43(3), 1-6.
  • Bianco, G. B. (2020). Climate change adaptation, coffee, and corporate social responsibility: Challenges and opportunities. International Journal of Corporate Social Responsibility, 5(1). https://doi.org/10.1186/s40991-020-00048-0
  • Burcuoğlu, M., ve Akyüz, S. (2022). Marka özgünlüğü, marka sadakati, marka güveni ve ağızdan ağıza iletişim arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Kahve işletmeleri örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2365-2392. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1115502
  • Danışmaz, A. T. (2021). Üçüncü dalga kahve akımının tüketicilerin kahve tüketim alışkanlıkları üzerine etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 7(27), 441-452. https://doi.org/10.29228/kesit.50820
  • Dhisasmito, P. P., ve Kumar, S. (2020). Understanding customer loyalty in the coffee shop industry (A survey in Jakarta, Indonesia). British Food Journal, 122(7), 2253-2271. https://doi.org/10.1108/BFJ-10-2019-0763
  • Gaascht, F., Dicato, M., ve Diederich, M. (2015). Coffee provides a natural multitarget pharmacopeia against the hallmarks of cancer. Genes and Nutrition, 10(6), 1-17. https://doi.org/10.1007/s12263-015-0501-3
  • Ge, Y., Yuan, Q., Wang, Y., ve Park, K. (2021). The structural relationship among perceived service quality, perceived value, and customer satisfaction-focused on starbucks reserve coffee shops in Shanghai, China. Sustainability, 13(15), 1-19. https://doi.org/10.3390/su13158633
  • Grzeskowiak, S., ve Sirgy, M. J. (2007). Consumer well-being (CWB): The effects of self-ımage congruence, brand-community belongingness, brand loyalty, and consumption recency. Applied Research Quality Life, 2, 289-304. https://doi.org/10.1007/s11482-008-9043-9
  • Gumiling, M. F., Yuliati, L. N., ve Indrawan, R. D. (2021). Repurchase intention of Millenial Generation in coffee shop with the coffee-to-go concepts. International Journal of Research and Review, 8(2), 347-361.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., ve Black, W. C.(1998). Multivariate Data Analysis. Prentice-Hall. He, H., ve Mukherjee, A. (2007). I am, ergo I shop: does store image congruity explain shopping behaviour of Chinese consumers. Journal of Marketing Management, 23(5/6), 443–460. https://doi.org/10.1362/026725707X212766
  • Huang, L. V. (2017). Malaysian café culture: The relationship between customer experience and customer satisfaction towards contemporary cafés. Journal of Social Sciences, 3(2), 1582-1602. https://doi.org/10.20319/pijss.2017.32.15821602
  • Hueiju Y., ve Wenchang F. (2009). Relative impacts from product quality, service quality, and experience quality on customer perceived value and intention to shop for the coffee shop market, Total Quality Management, 20(11), 1273-1285. https://doi.org/10.1080/14783360802351587
  • Islam, T., Ahmed, I., Ali, G., ve Ahmer, Z. (2019). Emerging trend of coffee cafe in Pakistan: Factors affecting revisit intention. British Food Journal, 121(9), 2132-2147. https://doi.org/10.1108/BFJ-12-2018-0805
  • Kahya, Z., ve Zencir Çiftçi, E. (2022). Kahvecilik nesillerinin özellikleri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 1252-1271. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1040
  • Kang, J., Tang, L., Lee, J. Y., ve Bosselman, R. H. (2012). Understanding customer behavior in name-brand Korean coffee shops: The role of self-congruity and functional congruity. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 809-818. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.09.017
  • Karaman, N., Kılıç, A., ve Avcıkurt, C. (2019). Tüketicilerin kahve kafeleri ziyaret eğilimlerinin ve değişen kahve tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi: Geleneksel Türk Kahvesi üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 612-632. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.181
  • Kaya, G., ve Toker, S. (2019). Kahve tüketim alışkanlıklarının incelenmesi: İstanbul örneği. International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences, 2(3), 146-164.
  • Kim, S. H., Kim, M., ve Holland, S. (2018). How customer personality traits ınfluence brand loyalty in the coffee shop ındustry: The moderating role of business types. International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 19(3), 311-335. https://doi.org/10.1080/15256480.2017.1324340
  • Kotler, P. (2003). Marketing insights from A to Z. John Wiley & Sons, Inc. Köse, B. Ç., ve Ayhün, S. E. (2021). Hizmet kalitesi ve müşteri tatmininin tekrar satın alma niyetine etkisi: Z kuşağı kahve dükkânı müşterileri üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmalari Dergisi, 5(3), 2067-2085. https://doi.org/10.26677/tr1010.2021.835
  • Kumar, S., ve Bhatnagar, D. (2017). Factors affecting customer satisfaction of food and beverage outlets-a study of food and beverage outlets between Amritsar And Jalandhar. IOSR Journal Of Humanities And Social Science, 22(9), 65-71. https://doi.org/10.9790/0837-2209066571
  • Latif, Ö. B., ve Örs, M. (2018). İkinci dalga kahve tercihini etkileyen faktörler: İçtiğimiz kahveleri tanıyor muyuz. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 150-173. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.302
  • Lee, H. S., Lee, Y. K., ve Yoo, D. K. (2000). The determinants of perceived service quality and its relationship with satisfaction. Journal of Services Marketing, 14(3), 217-231. https://doi.org/10.1108/08876040010327220
  • Lee, W. S., Moon, J., ve Song, M. (2018). Attributes of the coffee shop business related to customer satisfaction. Journal of Foodservice Business Research, 21(6), 628-641.
  • Manzo, J. (2014, t.y). Machines, People, and Social Interaction in “Third-Wave” Coffeehouses. http://www.laweekly.com/2008-03-13/eat-drink/the-latest-buzz/
  • Marketing Türkiye ve Pulside (2021, Temmuz 18). Kahvenin kokusunda rekabet var. Marketing Türkiye. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/kahvenin-kokusunda-rekabet-var/
  • Meyer, C., ve Schwager, A. (2007). Understanding customer experience. Harvard Business Review, 85(2), 116–126.
  • Onurlu, Ö., ve Atasayar, M. (2021). Kahve dükkânı müşterilerinin yeniden satın alma niyetinin oluşturulmasında mağaza atmosferi unsurlarının önemi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(3), 2891-2916. https://doi.org/10.15869/itobiad.746685
  • Onurlubaş, E., ve Altunışık, R. (2021). Deneyimsel pazarlamanın müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: Kahve dünyası üzerine bir uygulama. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 83-100. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.685932
  • Opoku, E. K., Tham, A., Morrison, A. M. & Wang, M. jung S. (2022). An exploratory study of the experiencescape dimensions and customer revisit intentions for specialty urban coffee shops. British Food Journal. https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2022-0361
  • Önen, V. (2018). Marka değerinin marka aşkına etkisinin incelenmesi: Starbucks cafe örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 5(1), 49-63.
  • Preacher, K. J., ve Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891.
  • Putri, K. A. M. A., ve Yasa, N. N. K. (2022). The role of customer satisfaction as mediating variable on the effect of brand ımage towards coffee shop customer’s repurchase ıntention. European Journal of Business and Management Research, 7(2), 149–154. https://doi.org/10.24018/ejbmr.2022.7.2.1271
  • Sasongko, F., Darussalam, R., Putra, S. H. S., Sofian., ve Mustaqim, T. (2020). Attributes of coffee shop as antecedent of customer satisfaction. Journal of Business and Behavioural Entrepreneurship, 4(2), 106-124. https://doi.org/10.21009/jobbe.004.2.09
  • Shaker, R., ve Rath, J. (2019). The coffee scene in Glasgow’s west end: On the class practices of the new urban middle classes. City, Culture and Society, 17, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.ccs.2018.08.001
  • Şeker, G., ve Özata, F. Z. (2022). Kahvenin ve kahve dükkânlarının değişen tüketim algısı: üçüncü dalga kahve tüketicileri üzerine fenomenolojik bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 193-224. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.986
  • Tekinbaş Özkaya, F., Durak, M. G., Doğan, O., Bulut, Z .A., ve Haas, R. (2021). Sustainable consumption of food: Framing the concept through Turkish expert opinions. Sustainability, 13, 3946. https://doi.org/10.3390/su13073946
  • Ting, H., Lau, W. M., Cheah, J. H., Yacob, Y., Memon, M. A., ve Lau, E. (2018). Perceived quality and intention to revisit coffee concept shops in Malaysia: A mixed-methods approach. British Food Journal, 120(5), 1106-1119. https://doi.org/10.1108/BFJ-08-2017-0452
  • Vanharanta, H., Kantola, J., ve Seikola, S. (2015). Customers’ conscious experience in a coffee shop. Procedia Manufacturing, 3, 618-625. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.283
  • Yıldırım, O., ve Karaca, O. B. (2022). The consumption of tea and coffee in Turkey and emerging new trends. Journal of Ethnic Foods, 9(8), 1-11. https://doi.org/10.1186/s42779-022-00124-9
  • Yüncü, H. R., ve Bayındır, B. (2021). Yaşam tarzının kahve dükkânlarını tercih etme niyeti üzerine etkisinin incelenmesi. Türk Turizm Arastirmalari Dergisi, 4(4), 3137-3151. https://doi.org/10.26677/tr1010.2020.555
  • Wei, C. C., Chiu, C. H., Wei, S. T., ve Wei, C. S. (2019). Impact of eight dimensions on the business of specialty coffee shops. Research Journal of Business and Management, 6(1), 79-87. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1023
  • Won, T. L., ve Nuangjamnong, C. (2022). The effect of coffee-mix experience and experience quality through perceived value, satisfaction towards repurchase ıntention in Myanmar. AU-GSB E-JOURNAL, 15(1), 12-23. https://doi.org/10.14456/augsbejr.2022.46
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Original Scientific Article
Authors

Çiğdem Mutlu 0000-0002-0033-4110

Zeki Bulut 0000-0002-6787-3418

Early Pub Date December 31, 2022
Publication Date December 30, 2022
Submission Date December 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Mutlu, Ç., & Bulut, Z. (2022). Çeşitli Deneyimsel Unsurların Müşteri Memnuniyeti ve Yeniden Satın Alma Niyetine Etkisi: Kahve Müşterileri Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Contemporary Tourism Research, 6(2), 119-128. https://doi.org/10.30625/ijctr.1215521