Today, rail vehicles are frequently preferred both
in urban and intercity transportation due to their high passenger capacity,
speed and increasing environmental awareness. As in every field, energy
efficiency studies have become compulsory in these vehicles. Because, they have
high energy consumption even in their daily services. There are various
strategies to obtain efficient use of energy in rail systems and efficient
driving techniques have been performed in this paper. For this purpose,
firstly, the driving of a rail vehicle has been modeled on Matlab considering all
vehicle information, track information and operational constraints. Then, four
different driving styles have been determined for the efficient use of energy
and their effects on travel time and energy consumption have been examined. The
study has been tested with the practical data of Ankaray metro line which has
eleven stations and is 8.527 km long. According to the results of the paper,
coasting control is more effective for long distances and reduction of the
maximum speed is more convenient for short distances. Furthermore, it has been
demonstrated that thanks to the determined strategies, the vehicle can save up
to 11.54-36.37% energy compared to practical driving.
KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ KOORDİNASYON BİRİMİ
2018/016
This work is supported by Kırıkkale University Scientific Research and Projects Coordination Office with the grant number 2018/016.
Günümüzde
raylı sistem araçları yüksek yolcu kapasiteleri, hızları ve artan çevre bilinci
nedeniyle şehir içi ve şehirlerarası ulaşımda sıklıkla tercih edilmektedir. Her
alanda olduğu gibi, raylı sistem araçlarının günlük servislerinde bile yüksek
enerji tüketimine sahip olmasından dolayı bu araçlarda da enerji verimliliği
çalışmaları zorunlu hale gelmiştir. Raylı sistemlerde enerjinin verimli
kullanılmasını sağlamak için çeşitli stratejiler vardır ve bu çalışmada verimli
sürüş teknikleri uygulanmıştır. Bu amaçla, öncelikle, araca ait bilgiler, yola
ait veriler ve operasyonel kısıtlamalar göz önünde bulundurularak, bir
demiryolu aracının sürüşü Matlab'da modellenmiştir. Daha sonra, enerjinin
verimli kullanımı için dört farklı sürüş stili belirlenmiş ve bunların seyahat
süresi ve enerji tüketimi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma 11
istasyonlu ve 8.527 km uzunluğundaki Ankaray metro hattının pratik verileriyle
test edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, uzun mesafeli istasyonlar için
boşta gitme stili, kısa mesafeli istasyonlar için maksimum hızın azaltılması
stili daha etkilidir. Ayrıca belirlenen stratejiler sayesinde aracın pratik
sürüşe göre % 11.54-36.37 oranında enerji tasarrufu sağlayabildiği
gösterilmiştir.
2018/016
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | 2018/016 |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | September 19, 2019 |
Acceptance Date | December 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |