Cinema, one of the transmedia tools, has been actively used for advertising activities, and its use of social media in recent years is noteworthy. The producers of the Barbie movie, which is the subject of this study and was released in July 2023, aimed to create a Barbie ecosystem in the digital world beyond traditional advertising media, and made agreements with Instagram Influencers all over the world. The fact that the marketing budget is higher than the film’s production cost proves the importance of advertising activities in cinema. In the research, a comparison was made between Barbie’s official Instagram and Youtube channel and the most watched Barbie content Reels in Turkey. The reels of 5 influencers who produce Turkish content in different categories selected with purposive sampling were examined with the content analysis method. The contents of the videos were tabulated and interpreted according to the 10 items used in transmedia storytelling. With the example of the Barbie movie, the contents prepared by digital content producers (influencers) that go beyond the product within transmedia are considered as a new marketing strategy among the discussed issues.
Transmedya araçlarından biri olan sinema, reklam faaliyetlerini tutundurma amacıyla aktif olarak kullanılırken, son yıllarda sosyal medyayı kullanması dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın konusu olan Temmuz 2023’te vizyona giren Barbie filmi yapımcıları, geleneksel reklam mecralarının ötesinde dijital dünyada bir Barbie ekosistemi oluşturmayı hedefleyerek dünyanın dört bir yanında Instagram Influencerları ile anlaşma yapmıştır. Pazarlama bütçesinin filmin yapım maliyetinden yüksek olması sinemada reklam faaliyetlerinin önemini kanıtlar niteliktedir. Araştırmada Barbie’nin resmi Instagram ve Youtube kanalı ile Türkiye’de en çok izlenen Barbie içerikli Reels’ların karşılaştırması yapılmıştır. Farklı kategorilerde Türkçe içerik üreten amaçlı örneklemle seçilen 5 influencerın reelsları içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiştir. Transmedya hikâye anlatıcılığında kullanılan 10 maddeye göre videoların içerikleri tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Barbie filmi örneğiyle, transmedya bünyesinde ürünün de ötesine geçen dijital içerik üreticilerinin (influencerların) hazırladığı içerikler, yeni bir pazarlama stratejisi olarak değerlendirilmesi söz konusu tartışmalardandır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Studies, Transmedia, New Media, Communication and Media Studies (Other), Cinema Sociology, Advertisement |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 25, 2024 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | November 15, 2023 |
Acceptance Date | February 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 1 |